Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Werkgevers bezuinigen niet op kerstpakket

Ondanks de crisis bezuinigen werkgevers dit jaar niet op kerst- en eindejaarspakketten. Dat verwacht branchevereniging Platform Promotional Products (PPP) op basis van de bestellingen die tot nu toe zijn gedaan.

Net als vorig jaar schat PPP, waar 65 procent van de kerstpakkettenbedrijven bij zijn aangesloten, de gemiddelde waarde van een kerstpakket op 40 euro. Wel verwacht de branchevereniging dat er in 2009 minder pakketten worden uitgedeeld, simpelweg doordat de werkloosheid dit jaar toeneemt en bedrijven dus minder mensen in dienst hebben. Mensen die een baan hebben krijgen naar verwachting zoals ieder jaar een kerstpakket. uit eerdere onderzoeken blijkt dat dit een verstandige keuze is als u uw werknemers wilt vasthouden, omdat een presentje tijdens de feestdagen de motivatie hoog houdt.

Overheid geeft meer uit
"Traditiegetrouw begint het kerst- en eindejaarspakkettenseizoen in juni, dan gaan de grote bedrijven hun bestellingen doen", zegt PPP-voorzitter Hans Poulis. "We hebben de afgelopen maand gemerkt dat veel bedrijven minder mensen in dienst hebben en daarom minder kerst- of eindejaarspakketten bestellen. Maar op de pakketten die bedrijven wel bestellen wordt niet bezuinigd, de overheid geeft dit jaar zelfs meer uit aan kerstpakketten."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Trend in 2009
De grote trend voor 2009 is evenals voorgaande jaren duurzaamheid, zoals pakketten met eerlijke en milieuvriendelijke producten. Een nieuwe trend in de kerstpakketten is Hip Holland, denk daarbij aan producten in de stijl van Delfts Blauw en rood-wit-blauwe ruitjes.
Vorig jaar werden er 5 miljoen pakketten uitgedeeld met een gemiddelde waarde van 40 euro per pakket. Hiermee was de omzet in de kerst- en eindejaarspakkettenbranche in 2008 €200 miljoen.