Werkgevers kunnen hun werknemers niet verbieden bij een concurrent aan de slag te gaan.
Een meerderheid van de Eerste Kamer heeft de invoering van een wet geblokkeerd, waarmee bedrijven hun ex-werknemers kunnen verbieden om bij een concurrent aan de slag te gaan.
Het zogenoemde concurrentiebeding van de ministers Piet Hein Donner (Justitie) en Aart Jan de Geus (Sociale Zaken) zou volgens VVD en CDA onvoldoende evenwicht brengen in de rechtszekerheid tussen werkgever en werknemer.
Het was de bedoeling om met het wetsvoorstel te regelen dat werkgevers maximaal een jaar lang na het verbreken van een arbeidscontract hun ex-werknemer kunnen verbieden om bij een concurrent aan de slag te gaan. Tegenover het verbod moest wel een vergoeding staan.
Werkgevers en de vakbeweging in de Sociaal-Economische Raad (SER) hadden al eerder gewaarschuwd dat de rechtszekerheid in het gedrag zou komen door het concurrentiebeding.
(ANP)



