Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Werken is lijden

Stress, frustratie, zinloosheid; op de werkvloer krijgen we heel wat voor onze kiezen. Jeroen Busscher biedt troost.

Boek van deze week: Troost voor werkende mensen van Jeroen Busscher
(Business Contact, 206 pagina’s)

Werken is lijden. De werkende mens heeft het zwaar te verduren. Hij of zij krijgt te maken met Eenzaamheid, Stress, Frustratie, Zinloosheid, Machteloosheid en Onzekerheid, de ‘grote 6’ in de terminologie van de plagen waarmee we op de werkvloer worden geconfronteerd, aldus Jeroen Busscher. Inboxen raken verstopt, bazen stellen onmogelijke eisen, collega’s zagen aan onze stoelpoten, prestaties blijven onopgemerkt, vul de lijst zelf maar aan.

Busscher, bekend uit het lezingencircuit en van het eerdere boek ‘Pimp je afdeling!’, biedt troost. In ‘Troost voor werkende mensen’ beschrijft hij de oorzaken van de pijn. Stress wordt bijvoorbeeld in de hand gewerkt door wat Kounellis ‘superpossibility’ noemde: we worden omringd door zoveel uitdagingen en mogelijkheden, dat we door het leven hijgen op zoek naar zo veel mogelijk ‘kicks’ die we haastig consumeren. “We leven in een snoepwinkel”, schrijft Busscher. “Met een ongehoord aanbod van mogelijkheden in en buiten ons.” Behalve de oorzaken van stress beschrijven, gaat hij ook op zoek naar oplossingen. Het overwinnen van impulsen en driften kan bijvoorbeeld (Busscher citeert hier René Diekstra) ter hand worden genomen door zich bewust te zijn van de eigen automatische denkpatronen, zelfreflectie en de moed te hebben om nederig te zijn.

Zo laveert Busscher tussen het lijden op de werkvloer en wat er tegen te doen is. In veel opzichten is het boek vergelijkbaar met ‘Het maandagmorgengevoel’ van Joep Schrijvers uit 2004, dat als ondertitel ‘Een troostboek voor werkenden’ had. Vergeleken met Schrijvers’ aanklacht is Busschers boek meer oplossingsgericht. Maar bij beiden boeken vraag je je onwillekeurig af voor wie ze geschreven zijn, dat wil zeggen wat de beoogde lezersgroep is. Ongetwijfeld ‘lijden’ we allemaal wel eens op de werkplek, maar met beter beheer van de inbox, een avondje doorzakken met de collega’s of een goed gesprek met de baas valt meestal veel op te lossen. Werknemers die zichzelf werkelijk erg zielig vinden, en misschien troost kunnen gebruiken, zullen de schuld vaak aan externe factoren toeschrijven (‘attributie’ zoals psychologen zeggen). Of ze zo zelfredzaam zullen zijn om dit boek te lezen om de kwaliteit van hun leven te verhogen, valt te betwijfelen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bestel het boek "Troost voor werkende mensen" online.

 

Meer managementboeken? Zie hieronder de recent verschenen exemplaren