Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Weg met doorgeefluikmens

Er zijn bepaalde type medewerkers die u moet willen weren uit uw organisatie. Een van die types is volgens Han Holtkamp van InFlow de 'doorgeefluikmens'.

"Dat is een medewerker die glimlachend informatie doorgeeft, feitelijk gelijk heeft, maar weinig tot geen waarde aan een klantrelatie toevoegt. Sterker, die uiteindelijk schade berokkent aan deze relatie. Doorgeefluikmensen denken niet mee, lopen geen stap harder en bedenken geen alternatieven voor problemen."
Om doorgeefluikmensen voor te zijn moet u volgens Holtkamp beginnen bij wat een doorgeefluikmens maakt:

Te verwend
"Om te beginnen zijn we verwend. We bezitten alles en hebben een vangnet voor alle risico’s. Verwennen maakt gemakzuchtig, ongeïnteresseerd en egoïstisch. We hebben enkel oog voor onze eigen behoeftes en zijn gewend deze te bevredigen zonder veel risico’s te accepteren of die extra kilometer te lopen. Denk aan die duizenden gedupeerde Icesave-spaarders. En als het dan misgaat kloppen we snikkend bij de overheid aan."

Te bang
"Ten tweede laten we ons leiden door angst. En dat is maar goed ook, angst is een essentieel onderdeel van onze overlevingsstrategie. Maar angst kan ook te ver doorslaan en ons verlammen in onze eigen, vaak bekrompen, comfortzone. We blijven zitten in banen die we niet leuk vinden, met bazen die we graag een dreun op zijn neus zouden willen verkopen en met klanten die we liever kwijt dan rijk zijn. En hoewel we wel veel ideeën hebben om de situatie te doorbreken spuien we ze niet en laten we ons leven verzuren, wat we weer botvieren op collega’s en klanten."

Gesprek
Om erachter te komen of een van uw mensen aan deze 'aandoening' lijdt moet u het gesprek aangaan. "Zoek uit wat ze drijft. Waar liggen hun dromen en ambities? Wat zouden ze willen doen, als ze niet bij u in dienst zouden zijn geweest? En wat houdt ze tegen hun dromen na te jagen?" Vervolgens gaat u met hun antwoorden aan de slag. Daarbij zijn er volgens Holtkamp twee opties:

Shocktherapie
De eerste optie is de 'shocktherapie' route. "Deze route is de juiste weg als u veel mensen heeft die de schuld graag bij anderen leggen zonder zelf verantwoordelijkheid te willen pakken. Die graag mopperen, zonder de handen uit de mouwen te willen steken. Maar die wel erg graag het onderste uit de kan willen. En bij ieder wissewasje met het personeelshandboek, de CAO of de jurist van de vakbond bij u staan." Voor deze mensen is er de remedie van de shocktherapie. "Schud ze wakker, confronteer ze (niet zachtzinnig) met hun gedrag en de consequenties daarvan. Meld dat de tijden van easy going, easy earning voorbij zijn en maak uw verwachtingen meer dan helder. Spreek af wanneer u weer evalueert (binnen een maand) en geef voortdurend feedback. Of laat dit doen. En maak helder dat u het huidig gedrag niet meer accepteert, ten koste van welke maatregel ook!"

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Coach
De tweede optie is de route van de 'coach'. "Deze route kiest u in het geval dat iemand wel graag wil en idealen heeft, maar niet goed durft. Een gesprek is dan van groot belang. Zorg dat u achter de (vaak irreële) angsten komt, bespreek deze met elkaar en neem een deel weg. En nee, het is niet gek om aan iemand te vragen waar hij of zij bang voor is! Train dit type mensen in de vaardigheden die nodig zijn, geef hen veel aandacht en beloon iedere keer dat iemand een barrière voor zichzelf slecht."

Bron