Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

’Weerstand tegen veranderingsproces is goed teken’

“Hoe vaak zie je niet dat de ingenieurs een nieuwe productielijn ontwerpen en alles laten installeren zonder dat er één operator gehoord werd. Zoiets zorgt voor wrevel op de werkvloer. In het ergste geval zullen de werknemers er zelfs voor zorgen dat de nieuwe installatie niet werkt.” Dat zegt Karine Roodhooft, partner van consultingkantoor Stanwick, over het in goede banen leiden van veranderingstrajecten binnen bedrijven.

Al te vaak neemt het management genoegen met een goede rationele analyse van het probleem, doch wordt de acceptatie van de nieuwe werkwijze niet genoeg au sérieux genomen. ’Wij zijn tot het inzicht gekomen dat het niet volstaat om mensen op een verstandelijke manier te overtuigen. Het komt erop aan dat de mensen de oplossing ook emotioneel aanvaarden. We noemen dat het hart van de verandering (the heart of change). Het resultaat van een project is afhankelijk van de kwaliteit van de analyse én van de acceptatiegraad.”

Stanwick hanteert een model dat op zes punten aandacht besteedt aan de werknemer en erop aanstuurt door gerichte acties de weerstand van werknemers te overwinnen. Volgens Roodhooft is weertand trouwens een goed teken. ’Wanneer er geen weerstand komt, is dat een teken dat het de mensen niet meer kan schelen. Die apathie is veel erger. De projectleider moet de weerstand beschouwen als een teken dat de veranderingsboodschapis begrepen en dat de verandering is begonnen.” (Bron: Industrie Technisch Management)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.