Steeds meer webwinkels zouden aan prijsdiscriminatie doen om hun winstmarges op te drijven. Vooral de webshopper toont zich een gewillige prooi, want die verraadt veel meer over zichzelf en zijn financiën dan hij denkt.
Vooral producten als verzekeringen, vliegtuigtickets, mobiele telefoonabonnementen en hotelkamers zouden gebruik maken van software die uw online gedrag analyseert en op basis daarvan een prijs samenstelt. Dat meldt het Belgische Express, die zich weer baseert op een bericht uit The Economist.
Volgens Express slaan (de inmiddels alleen via toestemming toegestane) cookies allerlei informatie op over het surfgedrag. Op basis hiervan kunnen online winkels zich een idee vormen over uw inkomensklasse, leeftijd en geslacht. Het adres waarop u woont kan ook automatisch worden getraceerd via uw IP-adres – hoe rijker de buurt, hoe dikker de portefeuille, hoe hoger de prijs.
Gebruikers van Apple-producten zijn over het algemeen rijker dan gebruikers van Windows PC’s en zullen eerder bereid zijn meer geld neer te tellen. Ook uw klikgedrag op de website kan veel over uw koopgedrag verraden: te vlug naar de online check-out razen geeft de indruk dat u sowieso het product aankoopt, en dus geen korting wenst.
Op deze manieren doen e-commerce sites aan prijsdiscriminatie. Amazon probeerde in 2000 bijvoorbeeld DVD-prijzen te laten variëren op basis van de gebruikte browser, wat tot grote beroering leidde. Amazon bond snel in en bood diegenen die ‘te veel’ hadden betaald compensatie aan .
De toenemende populariteit van prijsdiscriminatiesoftware betekent dat het slechts een kwestie van tijd is voordat er andere applicaties op de markt komen die consumenten helpen om hun online gedrag te verbergen. Tot die tijd geeft Express u vier tips:
- Gebruik een PC en geen Apple
- Bezoek sites die prijzen vergelijken en doe alsof je geïnteresseerd bent in de goedkoopste producten
- Treuzel op weg naar de check-out pagina
- Verhuis naar een arme buurt