Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“We vinden wel andere manieren om de staatskas te spekken”

Snelheidsovertredingen op de snelweg onder tien tot twaalf kilometer moeten worden geschrapt. VVD-Tweede Kamerlid Paul de Krom gaat dit voorstellen aan verkeersminister Camiel Eurlings. "Mensen ergeren zich wezenloos aan deze bonnenschrijverij."

"De politie moet haar aandacht richten op de top drie van ergernissen van automobilisten: linksplakkers, bumperklevers en zachtrijders," stelt De Krom. Vorig jaar werd ruim een half miljard aan verkeersovertredingen beboet, waarvan ongeveer 65 procent slaat op snelheidsovertredingen onder de 10 kilometer. "We willen al heel lang de snelheid verschuiven naar 130 kilometer per uur op de snelwegen, en we blijven het proberen. De aanhouder wint."

Prijs
"Natuurlijk moet je ergens een grens stellen. Maar op dit moment sluit het niet aan bij de beleving van mensen. Als je 's nachts door de polder rijdt dan moet je 130 kunnen rijden," zegt De Krom. PvdA en CDA zijn wel voor dynamische snelheden, zoals 's nachts harder rijden dan overdag, maar de verkeersveiligheid en het milieu zijn daar niet mee gediend. "Dat is de prijs die we betalen voor minder verkeersdoden. Regels zijn regels," aldus CDA'er Ger Koopmans. Volgens De Krom valt dat wel mee: "In Frankrijk en Duitsland is het ook 130 kilometer per uur en daar is het ook veilig."

Signaal
De Krom wil dat de politie zich richt op de echt onveilige situaties en de grootste ergernissen van mensen. Emile Roemer (SP) vindt dat de VVD wel een punt heeft en dat handhaving in woonwijken voorrang verdient boven snelheidscontroles op snelwegen. Maar hij spreekt ook van een verkeerd signaal. "Je loopt de kans dat automobilisten de remmen losgooien als de controle minder wordt."

Kosten
Als er minder verkeersboetes uitgedeeld worden, komt er ook minder geld binnen in de staatskas. "We zullen wel andere manieren vinden om de staatskas te spekken. We kunnen er ook voor kiezen om ergens minder of geen geld aan uit te geven, daar zie ik ook genoeg mogelijkheden toe. Maar dat is een heel ander verhaal." De Krom wil eerst afwachten hoe de kamer reageert op zijn voorstel. Belangrijker om op snelwegen harder te kunnen rijden is de mogelijkheid ertoe. "Daarom moeten we als een gek die files gaan oplossen."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer over dit onderwerp: