Social media is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Bedrijven die nog angstvallig Twitter en LinkedIn verbieden, gooien enkel hun eigen ruiten in. Maar wat heb je daadwerkelijk aan social media? Alle feiten op een rij.
Social media omvat vele kanalen. De meest bekende mediums zijn Twitter, Facebook en LinkedIn, maar er is nog zoveel meer mogelijk. Ook voor interne communicatie met collega's zijn er verschillende social media-oplossingen die tegelijkertijd Het Nieuwe Werken stimuleren. Door alles wat erover geschreven is de afgelopen tijd, ziet u wellicht door de bomen het bos niet meer. Daarom hebben we alle artikelen voor u verzameld en in één overzicht gestopt. Zie daar het dossier social media.
Gebruiksmogelijkheden
Social media is voor veel verschillende doeleinden in te zetten. Dat kan allemaal via hetzelfde medium of door voor elk doel een ander medium (of accountnaam) te gebruiken. Maar waarvoor kunt u dingen als Twitter, LinkedIn en Facebook inzetten? Een kort overzicht:
1. Persoonlijk
Actief op social media zijn kan goed zijn voor uw carrière. Wie zijn LinkedInprofiel up-to-date houdt, de juiste mensen in zijn netwerk heeft en zinvolle bijdragen in discussies levert, loopt grote kans op te vallen bij potentiële werkgevers. Ook een actief Twitteraccount waarbij u meer vermeldt dan alleen de koffie die u vanochtend gedronken heeft, kan u wellicht een leuke nieuwe baan opleveren. >> Alles over social media en uw carrière
2. Marketing
Social media van MT Mediagroep
Natuurlijk is ook MT MediaGroep actief op de social media. Een overzicht van alle activiteiten:
Linkedin:
– Management Team
– Sprout
– Sync
– Techbusiness
– Ondernemer in Business
– Management Team
– Sprout
– Sync
– Techbusiness
– Ondernemer in Business
– Onze economie
Facebook:
– Sprout
– Sync
– Ondernemer in Business
Vrijwel alle Nederlanders begeven zich op internet. Daar moet u dus ook zijn. Ook als u geen webshop heeft. Zorg voor uw eigen webcare team dat feedback van klanten serieus neemt, inspringt op vragen en opmerkingen die op Twitter worden gesteld en de mogelijkheid biedt om uw producten te laten aanprijzen via Facebook. Kortom, zorg voor een goed doordacht marketingplan voor social media-activiteiten. >> alles over social media en marketing
3. Intern
Vroeger was er het smoelenboek. Met een beetje mazzel zelfs intranet, waarop bedrijfsnieuwtjes geplaatst werden. Tips en suggesties konden in de ideeënbox gedropt worden. Tegenwoordig is er veel meer mogelijk voor bedrijven waar personeel werkt. Laat werknemers samen ideeën bedenken, overleggen, ontdekken wat andere afdelingen doen via interne social media. Dat kan al met een simpele gratis tool tot een gepersonaliseerde social media-module. Zeker nu Het Nieuwe Werken er echt aankomt, is het belangrijk dat medewerkers op alle mogelijke manieren met elkaar kunnen overleggen. >> alles over social media op de werkvloer
4. Recruitment
Een vacature op de website of reguliere vacaturesites levert vaak niet het gewenste effect op. Veel effectiever is om hier social media voor in te zetten. Kijk eens bij de LinkedInprofielen van werknemers of zij niet interessante contacten hebben. Of schakel uw Twitteraccount in. Steeds meer werknemers komen via via aan hun nieuwe baan, dat maakt de kans dus ook groter dat u ook zo uw nieuwe werknemer vindt. Social media is daar een handig hulpmiddel bij. >> alles over social media en recruitment
5. Bedrijf profileren
Bedrijft uw onderneming geen actieve marketingactiviteiten? Dan nog biedt social media ook voor uw bedrijf voordelen. Al is het maar door uw naamsbekendheid te vergroten en uw expertise te tonen aan de buitenwereld. Om nieuwe klanten te trekken, onder de aandacht te blijven van bestaande klanten of om potentiële werknemers te trekken. Er is geen reden om niet op Twitter, LinkedIn en Facebook te zitten. >> alles over social media en bedrijfsstrategie
Alles over social media vindt u in het speciale dossier.