Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Social media op de vloer

Steeds meer bedrijven experimenteren intern met de principes van sociale media. ­Met vaak verbluffend resultaat: informatie wordt makkelijk deelbaar, collega’s ­helpen collega’s en kennis wordt beter benut.

Welkom in de wereld van enterprise social media. Het Dordtse technologieconcern Cornerstone meldt na onderzoek dat al bijna 32 procent van de grote bedrijven in enige mate gebruik maakt van social media voor de interne communicatie, McKinsey verwacht binnen twee jaar pas de grote ­omslag. Enterprise social media is volgens het bureau eind 2012 mainstream.

KPN

Bij KPN zijn ze er al druk mee bezig. ­Vorig jaar introduceerde de telecomreus KPN1 Connect voor 18.000 werknemers op de werkvloer. Een social collaboration-­platform met tal van mogelijkheden: profielen aanmaken, bloggen, foto’s uploaden, twitteren en groepen aanmaken voor collega’s met dezelfde ­interesses. Vier maanden na de lancering had 99 procent van de medewerkers het netwerk bezocht. Dat telde toen al 3.000 profielen, zo’n 1.060 blogs en bijna 400 actieve groepen.

“Een vliegende start die we mede danken aan de inzet van 150 ambassadeurs”, zegt corporate media-consultant Peter Haan. “Nog vóór het uitrollen van de bètaversie hebben we hen gevraagd om zelf aan de slag te gaan met KPN1 Connect en tenminste 10 collega’s te overtuigen om hun profiel in te vullen.” Een klein half jaar na lancering gebruikt zo’n 20 procent van de KPN’ers het platform actief. Een aardige score, al ziet dus nog niet iedereen de meerwaarde ervan. ­Twitteren klinkt dan misschien hip, de ­meesten kiezen toch nog liever voor een e-mailtje als communicatiemiddel.

Blogpost

Toch heeft het interne kennisnetwerk van KPN zijn waarde al bewezen, zegt Haan. “Voor de uitrol van nieuwe modems ­gebruikten we vaak een extern bedrijf. Nu was er een slimme medewerker die een blogpost publiceerde met de oproep aan collega’s als testpersoon te fungeren. Het resultaat was verbluffend. Binnen 14 dagen melden zich ruim 100 vrijwilligers, zonder dat er een manager of communicatieadviseur aan te pas was gekomen.”
Vooral de ­winkelmedewerkers en monteurs blijven vooralsnog achter, omdat zij relatief weinig achter een pc zitten. Daarom werkt Haan ­momenteel aan een mobiele variant van KPN 1 Connect. Via sms en een eigen app kunnen zij dan met hun smartphone berichten twitteren en blogs volgen.

Recruitment

Social media bieden ook mogelijkheden voor een nieuw soort referral recruitment. Bij Sogeti maken ze gebruik van ­Recruitr, een wervingstool die handig inspeelt op de ‘zegt-het-voort-eigenschappen’ van sociale netwerken. Medewerkers krijgen een mail met een link naar een webpagina met buttons. Eén klik en de vacature verschijnt automatisch als widget op een hyves- of LinkedIn-profiel. “Binnen twee weken hadden 1.000 collega’s meer dan 600 vacatures op deze manier doorgelinkt”, zegt arbeidscommunicatiedeskundige Debby van Randeraat. “De eerste dag al hadden 320 potentiële kandidaten de website bezocht. Zo maken we optimaal gebruik van het netwerk van onze eigen mensen.” Dirk van den Broek doet iets soortgelijks. De supermarkt­keten vraagt medewerkers via hun hyves krabbels te sturen waarin om nieuwe collega’s wordt gevraagd. Zo weet de keten vooral jonge vakantiekrachten aan zich te binden.

Staalbouw

Volgens Menno Lanting, directeur bij managementinstituut De Baak en auteur van het boek Connect!, betekent deze sociale revolutie ook een andere rol voor de manager. “Dankzij social media kunnen mensen zichzelf en hun werk beter organiseren dan ooit tevoren. Het klassieke model, met aansturing van bovenaf, wordt daarmee overbodig. We gaan naar faciliteren in plaats van leidinggeven. Als manager wordt het je taak mensen met elkaar in contact te brengen. Verbondenheid creëren, samenwerking stimuleren; dáár draait het om. Er wordt allang gesproken over de netwerkeconomie. Social media bieden nu de techniek daarvoor.”

Twee jaar geleden werd Lanting gevraagd een presentatie te geven over innovatie voor directeuren uit de staalbouw. Toen de datum dichterbij kroop, begon hij zich zorgen te maken. “Wat weet ik nu eigenlijk van staalbouw? Via Twitter en ­LinkedIn heb ik als laatste strohalm aan mensen gevraagd of zij voorbeelden hadden van innovatie in deze sector. ­Binnen twee dagen had ik 150 reacties uit de hele wereld. Architectenbureaus stuurden me zelfs complete PowerPoints op. De ceo’s waren er erg van onder de indruk. Ik had ze ­dingen getoond die zelfs hun eigen researchafdeling nog niet had gespot. Toen besefte ik pas echt de enorme potentie van social media. Durf te vragen, dat is pas slim werken.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees meer

Interessant boek: Twitteren op je werk – en andere mogelijkheden van social media voor interne communicatie