Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat te doen met laatkomers

Stoort u zich aan medewerkers die altijd te laat op afspraken verschijnen? Denk dan eerst goed na en grijp vervolgens in. Want laatkomers zijn niet allemaal over één kam te scheren.

Dat zegt arbeidspsycholoog Jolet Plomp in de nieuwste Management Team. Het gedrag van medewerkers kan verschillende oorzaken hebben.

1. Hij of zij heeft een extraverte persoonlijkheid, is altijd druk en zijn op zoek naar extra prikkels. Advies: pak ze hard aan en spreek ze aan op hun gedrag.

2. Sommige mensen kunnen nu eenmaal niet plannen en hebben de grootste moeite met op tijd komen. Bijvoorbeeld mensen die dyslectisch zijn, kunnen dit probleem hebben. Als dit type laatkomer hard wordt aangepakt, verhoogt het de stress alleen maar. Advies: zorg voor een goede elektronische agenda of ondersteuning door een secretaresse.

3. Onzekere werknemers hebben vaak goedkeuring van anderen nodig, terwijl ze die afhankelijkheid tegelijkertijd verafschuwen. Om het gevoel van onafhankelijkheid te ervaren, komen ze te laat. Advies: dit type laatkomer heeft bevestiging en schouderklopjes nodig. Laat blijken dat hun werk gewaardeerd wordt.

4. Er zijn mensen die gewoon niet de moeite nemen om op tijd te komen. Dit zijn mensen die mentaal afwezig zijn, wat kan duiden op een beginnende burn out, maar ook op een conflict. Advies: bij burnout moet meteen actie worden genomen, bijvoorbeeld door middel van stresspreventie en coaching. Ook een conflict moet natuurlijk zo snel mogelijk uit de wereld worden geholpen.

Meer over laatkomers in Management Team 20. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.