Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Primark prima boert

Kommer en kwel in de winkelstraten? Niet overal. Primark doet niet aan online, maar groeide in 2011 wel 16 procent en verovert nu ook Nederland. Wat is het geheim?


1. Niet goedkoop.

Natuurlijk, de prijzen van de Primark kunnen nauwelijks lager. En dat is vast de grootste verklaring van het succes. Maar zeker niet de enige. De kracht zit hem vooral in de combinatie van de lage prijzen met een niet-goedkope uitstraling: ruime, lichte winkels, een snufje coolness en een tikje modebewustzijn. ‘The best price in High Street’, noemen ze het zelf. Dat spreekt aan bij een doelgroep die Zeeman en Wibra normaal voorbijloopt.

2. Locatie, locatie, locatie.

Waar veel filiaalbedrijven ervoor kiezen aanwezig te zijn in elk winkelhart, pikt Primark zijn kersen. Het wil alleen panden van minstens 3.000 vierkante meter in drukke winkelgebieden. Die gebieden zien de Ierse moderetailer overigens graag komen: een Primark leidt gemiddeld tot 30 procent meer verkeer in de straat, zoals recent in Zaandam, waar de derde Nederlandse vestiging openging. Primark leidt zelfs tot meer extra winkelpubliek dan Sinterklaas, ontdekte locatieonderzoeker Locatus. Maar het bedrijf wil niet te veel filialen, om het ook een beetje exclusief te houden. Primark, dat momenteel 228 winkels in Europa heeft, denkt voor Nederland aan totaal 25 vestigingen. Ook bijzonder: aan online verkoop doet het niet. Veel te duur. In de winkels nemen mensen bovendien meer mee.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Een vleugje ethiek.

Met zulke prijzen moet het haast wel gemaakt zijn in sweatshops, denkt een groot deel van het publiek. Maar Primark bezweert zelf dat het bedrijf de lage prijzen zo laag kan houden door weinig aan promotie te doen en de ‘ateliers’ te delen met andere kledingketens. Primark (onderdeel van Associated British Foods) kent ook een uitgebreide code of conduct, die ingaat op zaken als milieu, arbeidsvoorwaarden en mensenrechten. Doordat ook bij de kassa’s die ethische kant goed zichtbaar wordt gemaakt, leveren koopjesjagers er met een stuk minder schuldgevoel hun goedgevulde tassen in.

Lees ook:

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Abonnement?