22,6 kilometer moet de gemiddelde werknemer afleggen om op het werk te komen. En in totaal reist de Nederlander zelfs zeventig tot negentig minuten op een dag. Voor het werk, maar ook boodschappen doen of naar de sportschool gaan valt hieronder.
Opvallend is dat die reistijd al jarenlang hetzelfde is. Terwijl er inmiddels veel snellere methodes zijn om te reizen. Dat komt door de wet van behoud van reistijd. Volgens die theorie gaan mensen grotere afstanden afleggen als ze sneller kunnen reizen.
Het lijkt er dus op dat we anderhalf uur reizen op een dag dus fijn vinden. Of althans acceptabel. Volgens psycholoog en zogenoemd filetherapeut Albert Sonnevelt hangt de mate van hoe fijn je het vindt vooral af van hoe stressbestendig je bent.
Onverwachte situaties
Reizen gaat geregeld gepaard met onverwachte situaties zoals files of een treinvertraging. Sonnevelt: “Daarbij is acceptatie van de situatie heel belangrijk. Ben je iemand die tegen zichzelf zegt “Nou ja, dit wordt dus zo’n dag” of ga je het overlevingstraject van de vier F’s in: fight, flight, freeze of flock?”
“Dat laatste betekent dat je de situatie aanpakt door kwaad te worden, wanhopig sluipwegen te zoeken, apathisch wordt of je juist richt op het gedrag van anderen in de coupé of file. Het zal duidelijk zijn dat degene die een van de vier F’s uit, een stuk minder ontspannen op het werk of thuis aankomt.”
Stressbestendig
Hoe stressbestendig je bent, kun je volgens Sonnevelt online goed testen. Maar ook primaire reacties als sneller ademen, het bloed naar je hoofd voelen stijgen of meer roken of snoepen geven al heel aardig aan dat jij een file of vertraging minder goed accepteert.
In dat geval is een zo kort mogelijke reistijd of (deels) reizen in de frisse lucht (bijvoorbeeld lopend of fietsend) waarschijnlijk beter voor jou. Sowieso is het goed om je te realiseren dat niet het recht van de snelste geldt, maar dat van degene die zich het makkelijkst aanpast aan veranderingen, leerde Darwin ons al.
Bepaal daarom per reis hoe je je bestemming het makkelijkst bereikt. Naar de binnenstad met de auto levert bijvoorbeeld meer stress op dan met de trein en de OV-fiets of (Uber)taxi. Naar een buitengebied is de auto juist weer beter.
Reistijd invullen
Voorkomen van reisstress is natuurlijk de beste remedie. Dat doe je door je eigen vorm van ontspanning te vinden. Oftewel, door je reistijd effectief in te vullen.
Zelf was Sonnevelt ooit een kilometervreter met 60.000 km per jaar. “Ik moet er nu niet meer aan denken, maar ik schoof steevast een CD in de speler met een managementboek, taalcursus of iets anders leerzaams. Nu loop ik vijf minuten naar het station en reis verder per trein. Daar kan ik even uitrusten of nadenken over wat er die dag is gebeurd.”
Naast educatief bezig zijn, kun je de reistijd dus ook gebruiken om te ontspannen. Even de dag overdenken, je ’s morgens mentaal voorbereiden op je werk of op de terugreis het werk juist in je hoofd afsluiten.
Een lekker muziekje of een goed (luister)boek erbij. Of aan je lichaam en geest werken. Er zijn bijvoorbeeld apps met luisterboeken over, maar ook met oefeningen in mindfulness of micro-ontspanningsoefeningen. Tal van mogelijkheden dus. Zoek de ontspanning die bij je past.
Compliment geven
Sonnevelt heeft nog een opvallende tip voor de invulling van je reistijd. Volgens hem besteden we per dag slechts 10 minuten onverdeeld aandacht aan onze partner en kinderen. “Ja, dat is schrikbarend weinig, maar we hebben niet voor niets 93 echtscheidingen per dag.”
Daarom zijn tip voor alle reizigers: bedenk elke reis even welk compliment je straks aan je partner, je ouders of kinderen gaat geven als je thuiskomt.
Ontspannen
Kortom, die zeventig tot negentig minuten die we iedere dag reizen hoeft niet vervelend te zijn. Sterker nog, als je de reistijd omarmt en je niet teveel opwindt over onverwachte vertragingen, is het een ideaal moment om even te ontspannen. Om te doen wat je zelf wilt. Doe je dat, dan zul je merken dat je zelf blij wordt van wat extra reistijd.
Lees ook:
- Nooit meer in de file, zo lukt het
- Deze Duitser werd verliefd op Nederlandse treinen
- Waarom je medewerkers een hogere reiskostenvergoeding verdienen