Bedrijven met een echte mannencultuur aan de top krijgen het in de toekomst steeds lastiger om voldoende goed opgeleid talent aan zich te binden.
Dat zegt Rick Brugts, directeur van werving- en selectiebureau NCP Groep. Volgens Brugts wordt de werkvloer in ons land steeds vrouwelijker. Niet alleen zijn steeds meer hoger opgeleiden vrouw en heeft het gros van de vrouwen inmiddels een baan (zie kader hieronder), ook neemt de mannelijke werknemer langzaam maar zeker steeds meer feminiene trekjes over.
“Zaken als collegialiteit, positieve feedback, de work/life balance en participatie in besluitvorming vinden werknemers steeds belangrijker”, aldus Brugts. “De heersende managementcultuur is echter nog steeds masculien van aard. Daarbij geldt vooral de beste willen zijn, ego en het verlangen naar macht. Stuk voor stuk eigenschappen die veel leiders met elkaar gemeen hebben.”
MBA-achtergrond
Volgens Brugts is deze botsing te wijten aan het feit dat veel managers een MBA-achtergrond hebben. “Hen is vooral geleerd om te kijken naar de cijfers. Het is immers belangrijk dat de aandeelhouderswaarde omhoog gaat. Ze bevorderen daarom onderlinge competitie, belonen vooral op prestaties en beslissen vanuit hiërarchie. Deze managementcultuur staat haaks op de veranderingen in de Nederlandse werkcultuur waar feminiene eigenschappen zoals gezegd steeds belangrijker worden.”
Deze botsing van masculien versus feminiem veroorzaakt een kloof die volgens Brugts de productiviteit aantast en aan beide kanten tot onbegrip leidt.
Aantrekkelijke werkgever
VROUWEN OP DE ARBEIDSMARKT
• 71 procent van de vrouwen in ons land heeft een baan.
• Jonge vrouwen zijn hoger opgeleid dan mannen. In het studiejaar 2008-2009 studeerden 152.000 vrouwen in het hbo en 87.000 in het wo. Bij mannen ging het om respectievelijk 133.000 en 76.000.
• Vrouwen werken gemiddeld 24 uur per week. Dat is veel minder dan het Europese gemiddelde, zo blijkt uit cijfers van Eurostat.
• Op de kantoren in ons land is het aandeel vrouwen inmiddels gestegen tot 45,3. Uitzendbureau Unique heeft dat in kaart gebracht.
Nu de babyboomers van hun pensioen gaan genieten en er de komende jaren dus steeds vaker een beroep moet worden gedaan op het vrouwelijk arbeidspotentieel, moeten bedrijven met een al te zwaar masculien karakter hun koers mogelijk wijzigen.
Meer vrouwen in het managementteam dus. Anders missen bedrijven geheid de aansluiting met de kweekvijver aan talent. “Dit is nodig om in de toekomst een aantrekkelijke werkgever te blijven. Door alleen maar aan te sturen op basis van prestaties en hiërarchie jaag je mensen weg. Typische feminiene vaardigheden als luisteren, creativiteit bevorderen, je eigen beperkingen kennen en mensen kunnen binden gaan steeds zwaarder tellen.”
Lees ook:
-
De powervrouwen van 2010
-
Vrouwen keren Wall Street de rug toe
-
Meer topvrouwen bij KPMG
-
Diversiteit rukt gestaag op
-
Ralf Knegtmans: diversiteit is doen