Shell heeft weer gewonnen.
Rabobank is weer tweede geworden.
En Philips is weer nummer drie.
Niets nieuws onder de zon dus?
Tot zover niet. Maar verder is zo’n beetje alles nieuw aan deze MT 500, editie 2010.
Nieuw is bijvoorbeeld het onderzoek. Voor het eerst uitgevoerd door online onderzoeksbureau MWM2, dat al eerder voor multinationals, politieke partijen, omroepen en sportbonden uitstekend werk verrichtte.
Nieuw is ook de veelzijdigheid aan onderzoeksinformatie. We laten meer dan ooit zien hoe rijk het onderzoek naar de bedrijven met het beste imago in Nederland is. We vertellen hoe vrouwen gestemd hebben. Hoe het stemgedrag was in de verschillende leeftijdscategorieën. Het verschil in punten van de top 10. Welke sportbedrijven er in de lijst voorkomen. En hoeveel begrafenisondernemingen.
Nieuw is ook de gewaagde keuze van de onderwerpen. Bijvoorbeeld: hoe verkoop je de dood? Ook zochten we antwoord op de vraag welk deel van de hersenen ons koopgedrag en merkgebondenheid bepaalt. En we legden de manier waarop Vodafone, Toyota en NS met hun crises omgingen scherp onder de loep.
Nieuw is verder de introductie van deelnemers aan het onderzoek. We lieten vijf respondenten aan ons onderzoek uitleggen waarom ze tot hun keuzes waren gekomen en trakteerden hen op een treinreis naar Parijs, met de Thalys uiteraard. Zo kregen de hoofdrolspelers van de MT 500, de respondenten van het imago-onderzoek, een gezicht.
Tja, en verder vindt u in deze uitgave een indrukwekkend verhaal over Tiger Woods, de rages van Albert Heijn, de reclame-iconen van de afgelopen 50 jaar en deskundig advies over het bouwen van een goed imago. Kortom, stuk voor stuk verhalen die van de MT 500 een bewaarexemplaar maken waar u zeker een jaar lang echt iets aan heeft.
Maar daarmee vertellen we natuurlijk niets nieuws.