Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Voorwoord

 

Erica & Katja en Ikea

 

 

Om met de deur in huis te vallen: Erica Terpstra is volgens de in opdracht van Management Team door TNS Nipo geënquêteerde managers de beste vrouwelijke bestuurder in Nederland. In de Opzij Top-100, over de invloedrijkste vrouwen van Nederland, staat ze ook op 1, in de categorie ‘sport'. Viva heeft tegenwoordig ook een lijst, de Viva 400. Hierin vindt u vooral jonge, aantrekkelijke vrouwen die escortbureaus runnen, als deejay door het leven gaan of als model heel inspirerend zijn. In de Viva 400 vindt u geen Erica Terpstra en geen Agnes Jongerius. Wel Yolanthe Cabau van Kasbergen, Katja Schuurman en Yfke Sturm.

Maar of je nu Erica Terpstra heet of Katja Schuurman: iedere vrouw is afhankelijk van de vrouwvriendelijkheid van de bedrijven voor wie of met wie ze (samen)werken. Terpstra is een topbestuurder maar haar populariteit is ook het succes van sportkoepel NOC*NSF. Katja Schuurman is mede zo groot geworden omdat ze de kansen kreeg van het vrouwvriendelijke BNN. En daar gaat deze gids over. Wat doen bedrijven om vrouwelijk talent de kans te geven?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Veel te weinig, zo vinden ruim tweehonderd topvrouwen, die onlangs aan de Eerste en Tweede Kamer een manifest aanboden waarin ze voor een quotum van 40 procent pleiten voor vrouwen in commissariaatfuncties en toezichtfuncties. Want: na dertig jaar diversiteitbeleid is ‘echt iets goed mis'. Onderzoek heeft ook aangetoond dat het aantal vrouwen in de raad van bestuur van de 500 grootste Nederlandse bedrijven in vijf jaar tijd is gestegen van 3 naar 3,4 procent. De PvdA vindt nu dat minstens 30 procent van de top van het bedrijfsleven in 2016 uit vrouwen moet bestaan.

Een ding is duidelijk, er worden meer dan ooit sterren geslagen in het glazen plafond. Hopelijk kunnen wij met deze jaarlijkse special, die gemaakt is rond ons onderzoek naar de vrouwvriendelijkheid van bedrijven, daar een kleine bijdrage aan leveren. En intussen gaan de felicitaties uit naar IKEA, het vrouwvriendelijkste bedrijf van Nederland in 2009.

Hoe moderne uitzendbureaus ondernemers helpen groeien: ‘Elke vacature is maatwerk’

In samenwerking met Unique uitzendbureau - In een krappe arbeidsmarkt worstelen ondernemers met het vinden én - belangrijker - het behouden van personeel. Gelukkig zijn er moderne uitzenders met een focus op soft skills én een balans tussen tech en touch.

unique uitzendbureau
Foto: Unique

De rol van moderne uitzendbureaus is drastisch veranderd. Waar ze vroeger vooral als tussenpersoon fungeerden, vervullen ze nu een veel strategischere rol. ‘We willen niet zomaar cv’s doorschuiven, maar echt een hr-partner zijn voor ondernemers’, vertelt Jesse van den Berg, verantwoordelijk voor sales bij Unique. ‘We kijken naar de volledige groeistrategie: waar wil de organisatie naartoe? Wat zijn hun doelstellingen? En vooral: wat is realistisch haalbaar?’

Volgens Van den Berg komen veel ondernemers op een kantelpunt als ze doorgroeien. ‘Je ziet het vooral bij bedrijven die naar zo’n twintig personeelsleden gaan. Ze komen op een punt dat er een hr-afdeling moet komen, die er meestal nog niet is. Dan kunnen wij de kritische vragen stellen: welke vraagstukken komen er op je af? Wat voor profiel heb je echt nodig? Samen zoeken we naar een middenweg die werkt én betaalbaar blijft.’

Proactief advies voorkomt kostbare misstappen

De hedendaagse arbeidsmarkt stelt ondernemers voor complexe uitdagingen die verder reiken dan alleen personeelswerving. ‘Soms komen er vraagstukken die niet gaan over vacatures vullen’, legt manager recruitment Yentl Perdaems  uit. ‘Neem het zzp-vraagstuk dat nu volop speelt. Dan zetten we experts in die kunnen adviseren over wet- en regelgeving. We proberen echt informatie over te brengen. Soms is de aanzet misschien dat een mkb’er een administratief medewerker zoekt, maar blijkt dat er eigenlijk meer behoefte is aan een flexibele schil. Dan teken je samen die plannen uit.’

Die adviserende rol vergt wel een gedegen onderbouwing. ‘De meeste ondernemers zijn koppig’, lacht Van den Berg. ‘Als we vallen, dan leren we daarvan, zeggen ze. Wij willen mensen juist behoeden voor het vallen. Maar dan moet je wel met data en marktonderzoek komen om je verhaal te onderbouwen.’

Sneller de diepte in met technologie

De branche maakt een technologische transformatie door die verder gaat dan alleen AI. ‘We hebben twee jaar geleden een bewuste keuze gemaakt om over te gaan naar het nieuwe Applicant Tracking System (ATS), gebouwd op het Salesforce-platform’, vertelt Perdaems. ‘In samenwerking met partners hebben we veel zelf gebouwd. Iedere twee tot vier weken hebben we nieuwe releases, ook op AI-niveau. Als je met rigide systemen werkt waar je weinig invloed op hebt, dan is het lastig om met de tijd mee te gaan.’

Die technologische vooruitgang uit zich op verschillende fronten. ‘Contact automation helpt om sollicitaties te verrijken met data’, legt recruiter Liselotte Duym uit. ‘Basale vragen worden vooraf gesteld, waardoor je in gesprekken sneller de diepte in kunt. Het helpt ook recruiters om sneller te voorsorteren en selecteren.’

Die menselijke touch blijft essentieel, vooral in het mkb. ‘Elke vacature bij een mkb’er is maatwerk’, zegt Duym. ‘Dat kan niet door AI alleen. Past de persoon bij de organisatie? Dat blijft mensenwerk.’

AI én A/B-tests met vacatureteksten

De technologische vooruitgang heeft geleid tot verschillende innovaties in het recruitmentproces. Ook bij het schrijven van vacatureteksten speelt AI een groeiende rol. ‘De ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen’, zegt Perdaems. ‘Maar met de juiste prompts kun je gave, effectieve teksten genereren. We doen ook A/B-tests met verschillende versies om te zien waar kandidaten beter op reageren.’

Het gebruik van data gaat nog verder. Perdaems: ‘We werken met persona’s, gebaseerd op doelgroeponderzoek. De manier waarop we mensen benaderen varieert ook. De schrijfwijze is anders voor elke generatie. En iemand uit Limburg wil een andere tekst zien dan iemand in Friesland. We blijven testen en leren wat het beste werkt.’

Persoonlijkheid belangrijker dan een cv

Terwijl steeds meer organisaties worstelen met openstaande vacatures, beweegt de markt langzaam naar de uitvraag én inzet van soft skills, in plaats van traditionele wervingsmethoden als het cv en de motivatiebrief. ‘Daar is ons systeem écht op ingericht’, zegt Perdaems.

‘Hoewel we merken dat er soms weerstand is — het cv wordt nog vaak gezien als heilige graal — is het essentieel om verder te kijken. Natuurlijk zijn bepaalde vaardigheden soms noodzakelijk, maar we zien vaak dat kandidaten zichzelf uitsluiten op basis van een vacaturetekst, terwijl ze na een gesprek over de bedrijfscultuur juist heel enthousiast worden.’

‘Wat wij in de praktijk zien is dat bedrijven vacatures opstellen met bepaalde eisen, maar soms weten ze zelf niet waarom ze die eisen stellen’, voegt Van den Berg toe. ‘Door onze jarenlange ervaring weten we dat van de tien gestelde eisen er vaak drie kunnen vervallen. Het is belangrijker om concreet naar de soft skills te kijken.’

Nieuwe arbeidsmarkt, nieuwe uitdagingen

De arbeidsmarkt is fundamenteel veranderd sinds corona, merken de recruiters. ‘Werk-privébalans is belangrijker geworden, maar ook het salarisstuk’, zegt Perdaems. ‘Transparantie is het belangrijkste. Je hoeft niet de beste betaler te zijn, maar je kunt mensen naar je toe trekken door de juiste cultuur te hebben en goed voor je mensen te zorgen.’

Die spanning tussen werkgevers- en werknemerswensen zal dan ook niet ineens verdwijnen, verwacht Perdaems: ‘Als je kijkt naar de vergrijzing en veranderingen in wet- en regelgeving die er vast nog aankomen, denk ik dat dit spanningsveld vooral in de kandidatenmarkt wel blijft.’

De balans tussen tech en touch

Het werk van Unique stopt niet bij het plaatsen van een kandidaat. ‘Je kunt niet voorkomen dat mensen naar een volgende werkgever gaan’, zegt Perdaems. ‘Maar wij kijken naar doorbemiddeling. We willen mensen via onze Skills Town-opleidingen en trainingen beter op de markt zetten dan dat ze binnenkwamen. Het houdt niet op als iemand bij ons aan het werk gaat.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Die persoonlijke aanpak, gecombineerd met slimme technologie, vormt de toekomst van de branche. ‘We proberen het systeem zo automatisch en efficiënt mogelijk in te richten’, ziet Van den Berg. ‘Dat doen we juist om zoveel mogelijk tijd te hebben voor het menselijke stuk.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Perdaems knikt instemmend. ‘Wij doen mensenwerk. Toen ik startte in werving en selectie zei men al: dat gaat nooit weg. Je hebt met mensen te maken die aan het werk willen. Werk kan bepalend zijn voor wie je bent, of wie je wordt. Dat is een van de mooiste dingen in ons vak. We kunnen ons eerste belletje nog herinneren dat je een kandidaat de baan mag aanbieden. Die adrenalinekick, dat is het mooiste dat er is. De technologie is ontzettend fijn en helpt ons enorm om efficiënter te werken, maar uiteindelijk draait alles om die menselijke connectie.’