Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Voor vrouwen in de top zijn vrouwen nodig

Bedrijven die meer vrouwen in de top willen, moeten beginnen met een cultuurverandering. Dat geldt zeker voor bedrijven in een mannelijke wereld zoals de bouw. En voor een cultuurverandering zijn nou juist weer meer vrouwen nodig.

Neem als bedrijf niet één vrouw aan die vervolgens in haar eentje het tussen de mannen moet zien te rooien. “Die zal niet lang blijven zitten,” meent Annelies van der Horst van het Centrum voor Gender en Diversiteit van de universiteit Maastricht, dat strijdt tegen discriminatie op de arbeidsmarkt. “Aannemers die écht meer vrouwen willen aantrekken, moeten daar een stap extra voor lopen. Beter is het om bijvoorbeeld aan te geven dat het bedrijf van plan is om meerdere vrouwen tegelijk aan te nemen.”

De cultuur van een bedrijf wordt gemaakt door de mensen die er werken, en bij bouwbedrijven zijn dat nu eenmaal meer mannen. “Het werkt meestal niet om daar één vrouw tussen te zetten,” vindt Van der Horst.

Om meer vrouwen op hogere posities te krijgen moeten bedrijven niet uitgaan van de overeenkomsten, maar van de verschillen tussen mannen en vrouwen, vindt Van der Horst’s collega Akke Visser. “Directeuren denken vaak dat een ‘sekse-neutraal’ personeelsbeleid voldoende is, terwijl je juist die verschillen in het carrièreverloop van mannen en vrouwen in kaart moet brengen, en hier rekening mee moet houden. Het feit dat vrouwen nog zo weinig doorstromen naar hogere functies, ligt niet aan de vrouwen, maar aan het beleid van de bedrijven zelf.”
(Cobouw)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.