Het Volkswagen concern had in 2014 een recordjaar. Maar het merk VW maakt binnen de groep te weinig winst. Opperhoofd Martin Winterkorn grijpt in.
De records vliegen je om de oren tijdens de persconferentie over de jaarcijfers van Volkswagen AG, de overkoepelende entiteit die de 12 merken omvat van Volkswagen en Audi tot aan Lamborghini en Bugatti: ruim 10 miljoen auto's verkocht in 2014, dik 200 miljard euro omzet en 12,7 miljard operationele winst. In dat laatste cijfer zit een pijnpuntje.
Audi en Porsche winstmotoren
Want de winst wordt voor een belangrijk deel gegenereerd door Audi en Porsche, met marges van respectievelijk 9,6 en 15 procent. De gemiddelde operationele marge voor de hele groep kwam uit op 7,3 procent, op weg naar het doel van 8 procent in 2018. Dus ergens schiet een groepslid tekort. Dat is het merk Volkswagen, met een marge van slechts 2,5 procent.
Winstgevendheid opkrikken
Dat moet beter, en dus presenteerde Volkswagen AG-ceo Martin Winterkorn maatregelen om de winstgevendheid op te krikken. Zijn doel is om in 2017 zo'n 5 miljard euro aan kosten te besparen. Het moet efficiënter. Want Volkswagen plukt nog niet helemaal de vruchten van zijn strategie die juist geënt is op efficiënt delen van technologie, platforms en motoren door de verschillende merken binnen de groep. Het probleem zit hem vooral in de grote hoeveelheid opties en uitvoeringen op de verschillende automodellen. Daar gaat Winterkorn in snoeien.
Alleen vierdeurs
Zo verdwijnt bijvoorbeeld de tweedeurs uitvoering van de VW Polo. Daar is simpelweg te weinig vraag naar, zei Winterkorn, dus is het logischer om alleen nog de vierdeurs te bouwen. De cijfers voor de Nederland staven dat. Slechts 3,6 procent van de in Nederland verkochte Polo's is een tweedeurs, zegt een woordvoerder van importeur Pon. Bij de VW Golf is het nog minder, 2,2 procent. De tweedeurs die verkocht worden, zijn bijna allemaal GTI-uitvoeringen.
Zoiets lijkt een grote stap die de keuzemogelijkheid van de autokoper beperkt. Maar Winterkorn trekt de parallel naar vergelijkbare stappen in het verleden: 'Bij Audi hadden we 30 jaar geleden een tweedeurs Audi 80. Gaandeweg hadden we steeds meer vraag naar de vierdeurs. Dus schrapten we de tweedeurs.Daar hebben we geen enkele last van gehad, Integendeel, het scheelde ons kosten.'
Minder opties
Ook het aantal accessoires en opties wordt gekortwiekt, maakt Winterkorn duidelijk: 'In de toekomst zal Volkswagen alleen opties aanbieden als die in minstens 5 procent van het verkochte aantal auto's kunnen worden ingebouwd.' Als de vraag lager ligt dan dat percentage, schrapt VW de optie.
Weggekocht bij BMW
Zo moet het merk Volkswagen weer beter gaan renderen in de toekomst. Het is Winterkorn ernst, want hij kocht Herbert Diess weg bij BMW om de dagelijkse leiding van het merk Volkswagen van hem over te nemen. Winterkorn concentreert zich na Diess' komst op zijn taak als voorzitter van het Volkswagen AG-concernbestuur. 'Daar heb ik nu meer tijd voor. Dat is goed, want we zijn in een paar jaar tijd zoveel groter geworden.'