Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Voiceworks snelste techbedrijf

Je leest nu: Voiceworks snelste techbedrijf

VoIP-aanbieder Voiceworks is het snelstgroeiende technologiebedrijf van de Benelux. Met 2.768 procent groei over de afgelopen vijf jaar staat het aan kop in de Deloitte Technology Fast50. 
 

Bekijk de slideshow van de top tien

Deloitte stelt jaarlijks een lijst samen van technologiebedrijven die uitblinken in omzetgroei, de Technology Fast50. De consultants namen dit keer de snelle groeiers de maat door hun omzetgroei over de jaren 2006 tot en met 2010 te meten. Voiceworks uit Almere, die vanuit zijn eigen datacenter sinds 2005 internettelefonie levert en daaruit in 2010 een omzet haalde van 3,5 miljoen euro, voert de lijst aan. Runners-up zijn Drukwerkdeal.nl met 2750 procent groei (marktplaats voor online drukwerk, omzet 14 miljoen euro)  en Yoursurpise.com met 2681 procent groei (cadeausite, omzet  'miljoenen')

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?

Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Telecommarkt

Bij winnaar Voiceworks leveren Koen van Geffen en zijn mensen scherp geprijsde en geavanceerde telefoniediensten op basis van internet die nauw aansluiten op wat het nieuwe werken vereist. En hun zakelijk succes is niet alleen een kwestie van timing, maar ook van technisch vakmanschap, een gevoel voor wat klanten verwachten en een onverbiddelijke houding ten opzichte van kwaliteit. Je zou het aanbod cloudtelefonie kunnen noemen. “Maar cloud is een hype-woord. Wij vinden het als techneuten vanzelfsprekend dat software op afstand draait,” zegt Van Geffen, samen met Egbert Groot, Stijn Nijhuis en Ruud van der Aar oprichter/eigenaar van het bedrijf.

Doorgroeien

Zo kom je ver, en ook verder na die eerste jaren van groei. De Fast50 bevat handenvol nieuwkomers, maar ook winnaars die vertrouwde waarden zijn en hun omzet inmiddels met acht cijfers schrijven. Sms-specialist CM Groep ging de 40 miljoen voorbij, hostingbedrijf Ocom zelfs de 50 miljoen. Anders dan de Voip-aanbieders opereren zij in redelijk volwassen markten, waar ze zijn uitgegroeid tot dominante spelers. “Ik ben erg blij dat we weer een hoop nieuwe spelers konden opnemen, maar dat er, meer dan ooit, ook flinke bedrijven tussen staan,” zegt Carlo Renne, bij Deloitte verantwoordelijk voor de lijst. “Want snelle groei is geweldig, maar blijven doorgroeien tot tientallen miljoenen is natuurlijk fantastisch. Het vormt het bewijs, dat Nederland internationaal succesvol is met innovatie.”

Bekijk hier alle winnaars uit de Fast50 2011

Hoe moet het nu verder met thuiswerken? 7 vragen en antwoorden

Het recht op thuiswerken is van de baan. De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel daarover weggestemd, omdat de markt het al regelt. Wat betekent dit nu voor de praktijk? Antwoord op 7 vragen.

wet thuiswerken Getty Images
Je leest nu: Hoe moet het nu verder met thuiswerken? 7 vragen en antwoorden

De Wet flexibel werken regelt de rechten van werknemers rond werktijden, arbeidsduur en werkplek. De wet die de Eerste Kamer dinsdag totaal onverwacht heeft afgevoerd, was een aanpassing hierop. De Wet werken waar je wil is in de volksmond al omgedoopt tot het recht op thuiswerken.

Dat ‘recht’ gaat nu niet door. Een van de argumenten van de meestal rechtse senatoren is dat thuiswerken al in de praktijk geregeld is. De overheid hoeft daarvoor geen regeltjes meer op te leggen. Maar is dat wel zo? En hoe nu verder? Antwoord van arbeids- en pensioenrechtadvocate Johanne Boelhouwer, partner bij Dentons.

#1 Heeft de markt de wet ingehaald? Is het al geregeld in de praktijk?

Boelhouwer: ‘Dit is in de eerste plaats een politieke zet met het oog op de komende verkiezingen. De meeste werkgevers zullen al beleid voor thuiswerken hebben opgesteld, hiertoe genoodzaakt door Covid. Gevolgd door individuele of collectieve afspraken met werknemers.’

‘Maar eigenlijk zijn werknemers in de praktijk vooral afhankelijk van de flexibiliteit van werkgevers. Werkgevers hoeven op dit moment alleen een verzoek in overweging te nemen en schriftelijk toe te lichten waarom een verzoek wordt afgewezen.’

‘De wet was erop gericht om ervoor te zorgen dat werkgevers een belangenafweging moesten maken, een toets van redelijkheid en billijkheid, die meer kansen biedt voor werknemers. Een werkgever zou alle omstandigheden moeten bekijken, ook de individuele, en een verzoek om thuis te werken daarmee mogelijk sneller moeten inwilligen.’

‘Een onvoorwaardelijk recht op thuiswerken was het echter niet. De bedrijfsbelangen moeten ook worden meegewogen. Daarin telt het belang van de sociale cohesie van een organisatie ook mee. Denk aan collega’s die te zwaar worden belast, roosters die niet meer werken of de samenwerking in teams die bemoeilijkt wordt.’

‘Ook te veel administratieve en financiële lasten voor de werkgever tellen mee bij zo’n beslissing.’

Lees ook: Hoe managers en medewerkers anders denken over thuiswerken

#2 Wie is hiervan nu de dupe?

‘Werknemers, met name bij bedrijven waar nog geen afspraken zijn gemaakt, waar het in de praktijk nog niet is geregeld.’

#3 Is het vooral voor vrouwen een stap terug?

‘In algemene zin wel. Zij zullen misschien eerder een thuiswerkverzoek doen om dat te kunnen combineren met zorgtaken.’

#4 Kunnen werkgevers nu weer eisen dat iedereen terug naar kantoor komt?

‘Niet op basis van deze wet, want dat was in feite een hulpmiddel voor werknemers om een thuiswerkverzoek te doen. Maar om te concluderen dat dit geen effect heeft, is voor mij te voorbarig. Het speelveld is nu wel weer opengegooid.’

‘Waar er geen individuele of cao-afspraken zijn gemaakt, kunnen werkgevers verwijzen naar deze ontwikkeling en aangeven dat het weer wenselijk is om naar kantoor te komen. Natuurlijk kan ook het huidige beleid worden aangepast. Maar daarbij moet niet vergeten worden dat de personeelsvertegenwoordiging, zoals een ondernemingsraad, daarin mogelijk een rol speelt.’

#5 Hoe moet het dan verder in de praktijk?

‘Er komt geen wet, dus je valt weer terug op het huidige systeem. Daarin zijn werknemers meer overgeleverd aan de flexibiliteit van de werkgever. Maar het is niet zo zwart-wit dat het gisteren bijna wel kon en vandaag niet meer. Je sluit nu weer aan bij de praktijk die niet is gelegaliseerd.’

#6 Met de krappe arbeidsmarkt is het toch gemakkelijk om thuiswerken te onderhandelen?

‘Ja, maar dat blijft afhankelijk van de organisatie waarmee wordt onderhandeld. Voor de werkgever blijft het simpelweg gemakkelijker om het verzoek te weigeren.’

#7 Thuiswerken wordt dus weer een discussiepunt?

‘Jazeker, gezien de huidige marktomstandigheden, en dan vooral bij werkgevers waar nog geen beleid is. Ik vermoed dat de verwerping van deze wet bij heel wat bedrijven zal worden besproken: kunnen we nu mensen vragen om meer op kantoor te komen werken? Er staan immers kantoren halfleeg.’

‘Thuiswerken kan impact hebben op de sociale cohesie van een organisatie. De effecten daarvan worden wellicht nu pas zichtbaar. Maar thuiswerken heeft ook veel voordelen. Mensen kunnen meer gefocust werken. Ze kunnen de drukte van deze tijd beter aan, wat een positief effect heeft op het ziekteverzuim.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?

Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Er is bovendien een positieve impact op de duurzame doelen. Onze CO2-voetafdruk wordt groter wanneer iedereen weer meer in de file staat. Thuiswerken zal dus wel een onderwerp van gesprek blijven. Maar de discussie zal nu nog steeds meer in het voordeel van de werkgever uitvallen.’

Lees ook: We maken dezelfde fout bij hybride werken als bij het nieuwe werken