Beoordelingsgesprekken: eng of niet? De verschillen met het functioneringsgesprek en vijf tips op een rijtje.
Als uw organisatie aan ‘officieel beoordelen' doet, heeft u drie gesprekken per jaar: een plannings-, functionerings- en beoordelingsgesprek, staat in een artikel op Volkskrantbanen. We gaan er maar even vanuit dat u nog een baas boven u heeft. U leidt dus de gesprekken niet alleen, maar ondergaat ze eveneens.
Doelen halen
Het planningsgesprek: aan het begin van het jaar stellen medewerker en leidinggevende vast welke doelen de komende periode behaald moeten worden. Soms wordt er ook een persoonlijk ontwikkelingsplan gemaakt. Alle doelen die worden vastgelegd op papier, zijn smart gemaakt: specifiek, meetbaar, acceptabel, resultaatgericht en tijdgebonden. Leidinggevende en werknemer tekenen beide het document.
Voorbereiden
Enkele maanden later krijgt of leidt u het functioneringsgesprek. In het functioneringsgesprek komen verleden, heden en toekomst aan bod: wat hebben we afgesproken, hoe gaat het nu, ga je de doelen halen? Voorbereiding bij zo'n gesprek is een belangrijk onderdeel, zegt managementconsultant Otte op Volkskrantbanen: "Aan de hand van de agenda die je tijdig van je leidinggevende dient te krijgen, kun je op een rijtje zetten wat jouw mening over bepaalde zaken is."
Commentaar
Het is best mogelijk dat u commentaar krijgt op uw functioneren of kritiek levert op het functioneren van een medewerker. "Managers hebben nou eenmaal de neiging om te focussen op wat er misgaat", zegt Frank van Marwijk, auteur van het boek Manipuleren kun je leren. Ook het functioneren van de leidinggevende kan aan de orde komen. Dit is het moment voor kritiek, aldus Volkskrantbanen. Maar wees wel voorzichtig: "Niet elke leidinggevende kan goed met kritiek omgaan."
Baas aan het woord
Tegen het einde van het jaar vindt het beoordelingsgesprek plaats. Het oordeel van de baas ligt dan al vast. Een belangrijk verschil met de vorige twee gesprekken is dan ook dat de baas vooral aan het woord is. Maar wees gerust. "Het hangt niet allemaal van dat ene gesprek af", aldus Van Marwijk op Volkskrantbanen. "De hele beoordeling begint ver van te voren. Laat daarom in de dagelijkse praktijk al duidelijk zien wat je allemaal onderneemt."
Vijf tips
Volkskrantbanen sluit af met vijf tips:
– Vraag tijdig naar de agenda van het gesprek
– Zet uw mening en doelen op een rijtje
– Breng kritiek op uw leidinggevende voorzichtig
– Laat het hele jaar door zien wat u doet en hoe
– Wilt u een opleiding? Vraag er een die in het verlengde ligt van uw baan