Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nét even anders: deze 5 grote bedrijven veranderden hun naam

Tesla Motors gaat voortaan door het leven als Tesla, maakte het bedrijf van Elon Musk vorige week bekend. Deze vijf bekende bedrijven voerden ook een naamswijziging door.

Het succes van Apple is grotendeels te werken aan hun marketing en PR-beleid. Cameron Craig, die tien jaar bij het bedrijf werkte als PR-medewerker, vertelt over de begindagen van de elektronicagigant en de lessen die hij daar leerde. Craig startte in 1997 met werken bij het PR-gedeelte van Apple, dat toentertijd in Sydney gestationeerd was. Steve Jobs was net teruggekeerd naar het bedrijf en de productlijn bestond uit een paar computers met rare namen, printers, scanners en een digitale personal assistant met alle mogelijke kinderziektes. De vooruitzichten van het bedrijf waren, kortom, niet bepaald rooskleurig. De meeste media schreven over het bedrijf als een schim van wat het anno 2016 voorstelt. Koppen van artikelen over het bedrijf luidde bijvoorbeeld ‘Rot tot de kern’, ‘101 manieren om Apple te redden’ en ‘Grote ontslagronde verwacht bij Apple’. Indertijd had ik geen idee dat ik tien jaar later onderdeel zou zijn van een van de grootste en populairste bedrijven ter wereld; een heuse imago omslag. Ik verhuisde naar het hoofdkantoor van Apple in Californië, waar ik onderdeel werd van het PR team. Het was de periode dat Apple critici op hun plaats zetten en de wereld versteld deed staan met hun innovaties en marketing. PR speelde een enorme rol in dit succes. In zijn artikel op HBR doet Craig vijf lessen uit de doeken die niet alleen ten grondslag liggen aan dit succes, maar ook vandaag de dag nog gebruikt worden. # 1 Hou het simpel Als de persberichten van Apple getest werden op leesbaarheid, was de conclusie vaak dat zelfs een tienjarig kind het zou kunnen begrijpen. Iedere hint naar jargon, clichés of moeilijke tech woorden werden snel verwijderd. Als een ‘gewone sterveling’ onze taal niet zou kunnen begrijpen, voelden het voor ons alsof we gefaald hadden. En falen was simpelweg geen optie onder Steve Jobs. Hij las alle persberichten persoonlijk door en gaf zijn goedkeuring. Er zijn verschillende manieren om te testen of een persbericht begrijpelijk is. Voor Engelse versies zijn daar gratis websites als Word Count Tools en Readability Score voor. Hoe beter een persbericht te begrijpen is, des te groter is de kans dat het opgepakt wordt. # 2 Waardeer de tijd van journalisten Voor de lancering van grote producten en belangrijke momenten in het bedrijf organiseerden we een persmoment. Voor soortgelijke producten en software updates verstuurden we een persbericht. Dit tot grote ergernis van internationale klanten, die van werkelijk alles op de hoogte wilden blijven. Maar door deze werkwijze wisten journalisten dat wij hen zouden benaderen als er écht belangrijk nieuws was. # 3 Richt je op influencers Deze les ligt in het verlengde van de tweede les. We werkten niet met een lange lijst aan media, maar met een groep geselecteerde journalisten waarvan wij geloofden ze dat grote invloed hadden. Door hen exclusieve interviews of de eerste review van een nieuw product te gunnen, creëerden we veel meer engagement dan wanneer en masse persberichten verzonden werden. Door deze groep zo klein mogelijk te houden, was het mogelijk om de persrelaties te overzien en concrete briefing te geven. Nadat deze groep journalisten bediend was, richtten we ons op regionale media en vakbladen. Focus je op het opbouwen van een relatie met deze influencers. Dit betekent niet dat je hen alles moet zenden over je bedrijf. Zorg dat zij er ook iets aan hebben: deel hun artikelen via social media en start discussies met de berichten die zij geschreven hebben. # 4 Wees concreet Voordat we een interview regelden met een van onze topmensen of een product verstuurden voor een recensie, zorgden we ervoor dat iedere journalist, influencer of analist een concrete product beschrijving had. We namen ze bij de hand door ons ontwerpproces: het ging hier vooral om details die iemand niet zou zien of waarderen zonder onze gids. Na het interview hielden we nauw contact om te zien of er nog vragen waren over het product. Als je de interesse hebt van een journalist, probeer het gesprek dan zoveel mogelijk naar een positief einde te leiden, maar overdrijf dat vooral niet. Als ze een product opvragen voor een recensie, breng het dan als het even kan persoonlijk langs om een kleine demonstratie te geven. Probeer dit subtiel te doen: als journalisten ergens zenuwachtig van worden, is het van opdringerige bedrijven. # 5 Blijf gefocust Onze missie bestond uit het verhaal overdragen hoe onze innovatieve producten de creativiteit van consumenten kon aanwakkeren en uiteindelijk zelfs de wereld kon veranderen. Iedere dag kregen we meerdere verzoeken om onze mening te verkondigen over technologische trends, politiek, personeel en vele andere zaken. Als dit verzoek niet aansloot bij de missie die wij voor ogen hadden, weigerden we om mee te werken. Op die manier konden we onze tijd zo efficiënt mogelijk besteden. Zorg ervoor dat je een expert op je eigen gebied bent. Maak een aantal statements over onderwerpen die voor jou belangrijk zijn en blijf daarbij. Dit geldt voor traditionele media, internet en je eigen social media kanalen. Op die manier weten mensen je te vinden als ze iemand zoeken die iets wil vertellen over het gebied dat jou verder helpt in je missie. Maar het allerbelangrijkste dat ik leerde in die tien jaar is om het merk te respecteren waarvoor je werkt. Het is je meest waardevolle goed en je moet het goed beschermen. Geef je product niet zomaar weg, bedenk goed met wat voor merken je je associeert. Denk anders in je benadering van de markt, omdat dat de enige manier is om boven de rest uit te stijgen.
Foto: Apple

Tesla is naast autobouwer ook leverancier van energie-opslag en (sinds de overname van Solarcity) zonnepanelen. Daarmee is de tijd rijp is om het oude vertrouwde ‘Tesla Motors’ in te ruilen voor ‘Tesla’.

Vijf bedrijven die ook van naam veranderden:

1. BlackBerry

In de hoogtijdagen van de Blackberry heette het bedrijf achter de smartphone nog Research In Motion. Met de komst van de eerste iPhone in 2007 was de ondergang van de Canadese telefoonmaker al snel ingezet. In 2013 veranderde het bedrijf de naam van Research in Motion naar Blackberry. In de hoop dat het paradepaardje van het bedrijf, de Blackberry 10, het tij zou keren.

2. Apple

Bij de introductie van de iPhone veranderde Steve Jobs tegelijkertijd de naam van het bedrijf. Opgericht als Apple Computer, sinds 2007 uitsluitend Apple. Met de naamsverandering kondigde het bedrijf aan niet langer uitsluitend een computermaker te zijn. Geen verkeerde inschatting van wijlen Steve Jobs en co, de omzet komt vandaag de dag vooral van de iPhone en andere producten die geen computers zijn.

3. Google

Zoekmachine Google analyseert de zogeheten back links van websites, andere sites die naar de site toelinken, om zo een pagina belangrijker of minder belangrijk te vinden. Vanuit die gedachte noemde oprichters Larry Page en Sergey Brin de site in eerste instantie BackRub. Gelukkig voor iedereen die de term ‘googelen’ regelmatig gebruikt (en dus geen ‘Rub it’) veranderde de mannen de naam een jaar later in Google, afgeleide van het getal googol (een 1 met 100 nullen erachter).

Alsof één naamswijziging nog niet genoeg was werd de zoekmachine in 2015 onderdeel van de nieuw opgerichte moedermaatschappij Alphabet. In een uitleg schreven de twee oprichters dat de losse diensten op een beheersbare grootte kunnen werken door de opsplitsing. Ook heeft de opsplitsing als voordeel dat de losse producten van het bedrijf ieder volledige aandacht krijgen, in plaats van als de bijproducten van de zoekmachine.

4. Pepsi-Cola

In 1893 experimenteerde apotheker Caleb Bradham met wat drankjes. Eén daarvan noemde hij ‘Brad’s Drink’ om zes jaar later de naam te veranderen in Pepsi-Cola. Waarom die naam werd gekozen is niet helemaal zeker, volgens verhalen om dat het ingrediënt ‘pepsin’ in het drankje zat.

5. Yahoo

De inmiddels ten zielen gegane zoekmachine Yahoo werd opgericht door Jerry Yang en David Filo als ‘Jerry’s Guide’. Een zoekmachine was het nog niet, meer een verzameling aan georganiseerde websites die de twee oprichters interessant vonden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Toen Yahoo verder groeide dan de eigen vriendengroep van de oprichters was het tijd voor een upgrade van de naam. De nieuwe naam vonden de twee in het woordenboek. Niet direct een wild verhaal om te vertellen. Er ontstond al snel een urban legend dat de naam een afkorting is voor ‘Yet Another Hierachic Officious Oracle’.

Dit artikel verscheen eerder op Sprout