Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verkade: grondlegger van moderne marketing

Verkade maakt al 125 jaar consumenten blij. Wat doet het oude koek- en chocoladebedrijf zo goed?


1. Marketing avant la lettre

Met de nog steeds gewilde Verkade-albums, fameus geworden door Jac. P Thijsse, geldt het bedrijf als grondlegger van de moderne marketing. De actie startte in 1903, min of meer naar Duits voorbeeld, en leidde in de jaren erna tot 2,2 miljoen verkochte albums en 30 miljoen verspreide plaatjes. Al 15 jaar eerder, in 1888, had het bedrijf het eerste Nederlandse ‘merkartikel’ geïntroduceerd, door beschuiten niet meer los te verkopen, maar in een blik. Ook in deze eeuw is de marketing van Verkade opvallend, al is het merk nu al ruim 20 jaar in handen van het Britse United Biscuits. ‘De meisjes van Verkade’, gestart in 2006, laten de oude glorie in elk geval intact.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

2. Duurzaam dus

Slimme zet: Verkade koppelt de duurzame inspanningen van nu aan de 125-jarige geschiedenis. ‘Wie zo lang bestaat, moet wel op duurzaamheid letten’, is de impliciete boodschap. Maar goed, het bedrijf gaat dan ook ver. Niet alleen gebruikt Verkade duurzame palmolie en had het in Nederland voor de recycle-inspanningen de primeur van het Plastic Hero-logo op de verpakking, in 2008 stapte het ook als eerste merk ter wereld over op het gebruik van 100 procent Fair Trade-cacao en rietsuiker.

3. Steeds nieuwe smaken

Tegenover de traditie staat continue vernieuwing. De laatste jaren brengt Verkade dan ook ieder jaar weer nieuwe koekjes op de markt, naast de vele klassiekers die het merk al kent als Cafe Noir, Nizza en San Francisco-biscuits. Die innovatie gaat echter veel verder dan alleen nieuwe smaken. Zo is Sultana de afgelopen 20 jaar een van de sterkste pijlers onder de groei geworden, niet zozeer door de smaak, als wel door de handige meeneemverpakking, destijds nog een unicum. Recent is ook de markt ‘kinderen’ aangeboord met de Sultana Jummies. De koek lijkt dus voorlopig nog niet op bij het 125 jaar oude bedrijf…

Lees ook: