ABN Amro wil liever gewoon ABN gaan heten. Maar is zo'n naamswijziging wel zo'n slimme zet? Van ruilen komt soms alleen maar huilen.
ABN en Amro smolten in 1990 letterlijk en figuurlijk samen. Nog geen dertig jaar later is de naam van de oer-Hollandse bank op het nippertje gered door Wouter Bos. De bank wil nu verder gaan onder de naam ABN, waarover op dit moment op hoog niveau wordt gesproken, meldt de Telegraaf.
Cowboyachtig
De argumentatie is tweeledig, allereerst zou de korte, krachtige naam vooral in het buitenland beter aanspreken. Daarnaast staat ABN bekend als een keurige, saaie bank, terwijl Amro als een cowboyachtige organisatie te boek staat. En in deze tijd kiezen mensen liever een degelijke bank, is de redenering. Dat in de volksmond vaak al slechts het eerste deel van de naam wordt uitgesproken is een pre voor deze overweging.
Huilen
Door de jaren heen hebben verschillende bedrijven een naamsverandering ondergaan. Sommige succesvol, andere iets minder succesvol. ABN Amro kan beter geen voorbeeld nemen aan PriceWaterhouseCoopers, dat even Monday! heette. En kent u O2 nog? Dat is de naam die Telfort moest doen vergeten. Missie mislukt.
Geslaagd
Gelukkig zijn er ook genoeg geslaagde wijzigingen bekend. Wie kent bijvoorbeeld Raider nog? We eten nu gewoon zonder nadenken een Twix. En wat te denken van Smiths? Deze chips hebben de overstap naar Lays succesvol gemaakt. Of Libertel, nu beter bekend als Vodafone. Twijfelachtig is de categorie waar Ben onder valt. Deze telecomprovider werd overgenomen door T-mobile, maar is nu weer als eigen merk in de markt gezet. Misschien valt dit voorbeeld meer in de categorie van ING en dochterbank Postbank?
Tips
Maar hoe voorkomt ABN Amro dat ze over vijf jaar weer terug bij af zijn, wat hun naamswijziging betreft dan? Alef de Jong, adviseur bij designbureau Koeweiden Postma geeft op Sprout.nl tips. Allereerst is het belangrijk om te bedenken of uw redenen echt legitiem genoeg zijn. Waarom moet de naam zo nodig gewijzigd worden? Leg vervolgens uit waarom u van naam verandert. Laat ook zien dat niet alleen de naam is gewijzigd, maar verbeter ook de kwaliteit. Houd daarnaast rekening met de sentimenten van de interne organisatie en trek een ruim budget uit voor de verankering van de nieuwe naam. Belangrijkste advies: houd het gezegde 'van ruilen komt huilen' goed in uw achterhoofd.