Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vakmanschap verslaat massaproductie

“Is er in een steeds kleiner wordende wereld ruimte voor authentiek Hollands vakmanschap”, vraagt Laurents van de Vijver Business Development Director van Tetra Pak Benelux, aan zijn opvolger in de doorgeefcolumn Patrick Grasso. Grasso is ceo bij NV Koninklijke Porceleyne Fles, dat al sinds 1653 bestaat.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Reactie Patrick Grasso

In deze tijd van globalisering verleggen veel Nederlandse bedrijven hun productieproces naar de zogenaamde lage lonen landen. Eeuwig zonde. Want de kwaliteit van Oudhollands ambacht wordt hierdoor veronachtzaamd. Koninklijke Porceleyne Fles, met als hoofdinkomst de productie van traditioneel handgeschilderd Delfts Blauw, houdt het als beursgenoteerde onderneming in Nederland al ruim 350 jaar vol.

Vakmanschap
Wij durven te vertrouwen op traditioneel vakmanschap, en niet in een van de gemakkelijkste branches. De wereld van aardewerk en porcelein is er een van hevige concurentie en grote goedkope import stromen met name uit China en Oost-Europa. Ons wapen in deze concurrentieslag is dat wij ons werk met passie en volgens traditie doen. Dit geldt voor het gehele productieproces; van het uitzoeken van de grondstoffen tot het controleren van het uiteindelijke handgeschilderde eindproduct. Daardoor blijft de kwaliteit en authenticiteit van het productieproces in al zijn geledingen bewaard.

Profiteren van de ontstane ruimte
Juist in een tijd waarbij producenten massaal hun productie naar de goedkope lage lonen landen verleggen, groeit de vraag van de consument naar het onderscheidende, authentieke en kwalitatieve product. Ook Nederland heeft nog maar weinig authentieke merken. Mede door deze ontwikkeling zien we bij de Porceleyne Fles een groeiend aantal klanten uit de hele wereld.