Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vaker foute aanwervingen door crisis

Bedrijven worden momenteel overspoeld met cv's van werkzoekenden. HR-verantwoordelijken zien dit als een positief gevolg van de crisis, maar merken ook dat deze stortvloed aan kandidaten het veel moeilijker maakt het kaf van het koren te scheiden. Een 'foute' keuze is daardoor snel gemaakt, blijkt uit onderzoek.

Een recente studie uitgevoerd door Batenborch International toont aan dat bedrijven bij een overvloed aan kandidaten dikwijls de verkeerde werknemers aannemen. Het executive search-bureau heeft vijftig personeelsdirecteuren aan de tand gevoeld over de positieve gevolgen van de crisis. Want hoewel bedrijven ongetwijfeld profiteren aan de ruime keus van kandidaten, plaatsten de meeste HR-professionals daar toch hun kanttekeningen bij. Zo zijn veel kandidaten gedwongen op zoek naar een nieuwe baan omdat ze door hun vorige werkgever zijn ontslagen. Hun eerste drijfveer is zo snel mogelijk opnieuw over een goed inkomen te beschikken. In vele gevallen reageren zij op verschillende vacatures tegelijkertijd, dikwijls zonder duidelijke motivatie.

Vooral commerciële zoektocht
"Uit onze enquête blijkt dat vele bedrijven de crisis aangrijpen om hun sales-structuren te versterken", aldus Ronald Bouwmeester, Managing Director van Batenborch Nederland. "Dit kwam voor ons niet als een verrassing aangezien de zoektocht naar performante commerciële krachten momenteel nagenoeg 70 procent van onze portefeuille uitmaakt." Bouwmeester voegt eraan toe: "Ook bij ons is de instroom van spontane kandidaturen de voorbije maanden aanzienlijk toegenomen."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Grootste miskoop
De personeelsverantwoordelijken zijn het er unaniem over eens dat – vooral binnen het domein sales – de kans op verkeerde aanwervingen groter is. Deze sollicitanten zijn vertrouwd met het verkopen van producten of diensten en kunnen bijgevolg zichzelf over het algemeen zeer goed aan de man brengen. "We stellen wel vast dat de kwaliteit van deze profielen vaak te wensen overlaat", vertelt Bouwmeester. "Dit is niet zo verwonderlijk, omdat meestal de minder performante verkoopskrachten het bedrijf als eersten moeten verlaten."