Websites worden steeds zwaarder doordat organisaties meer met interactiviteit, content, animaties en streaming video, werken. Hierdoor duurt het langer voordat een website inlaadt.
Wanneer een website te lang inlaadt, daalt de Google ranking. Zelfs als de organisatie betaalt voor een plek in het ‘rechterrijtje’. De traagheid maakt de website -en daarmee de organisatie- onvindbaar. Erg zonde, want dit heeft gevolgen voor het succes van je Google Adwords campagne.
Ieder bedrijf wil het liefst bovenaan in Google staan. Het optimaliseren van de drie bekende SEO-aspecten van de website staat daarom hoog op de agenda. Dit zijn de content, linkbuilding en de technische structuur van een website. Een belangrijk vierde aspect wordt vaak vergeten, namelijk de laadtijd en uptime van een site. Websites die regelmatig down zijn of traag laden, langer dan anderhalve seconde, zakken in de Google ranking.
Uptime
Ook uptime – de tijd dat de website beschikbaar is voor bezoekers – speelt hierbij een belangrijke rol. Google brengt regelmatig een bezoekje aan uw website. Een zoekrobot kijkt of er informatie is veranderd of toegevoegd. Als een bezoeker een paar keer zonder succes een pagina probeert te openen, geeft deze de site de schuld en zal niet snel terugkomen. Hetzelfde geldt voor de zoekrobot. Als deze regelmatig een foutmelding treft, daalt de waardering en daarmee de Google ranking.
Straffen
Voor de gesponsorde links geldt dat bij een langere laadtijd je als straf meer per klik betaalt of dat de positie van je advertentie daalt. Consumenten klikken een website direct weg of raken geïrriteerd als ze moeten wachten. Dit heeft direct gevolgen voor een zojuist gelanceerde Google Adwords campagne van een organisatie. Onvindbaarheid, inkomstenderving en imagoschade zijn het gevolg.
Organisaties moeten daarom een goede optimalisatie van de website, met content, linkbuilding’ technische structuur en hosting hoog op de agenda te zetten. Niet het aantal MB’s is heilig, maar uptime, snelheid en service moeten de doorslag geven. Snelheid en uptime van een site zijn aspecten die makkelijk kunnen worden bekeken en aangepakt. Dit is eenvoudig te controleren met Google’s tool Page Speed. Maar ook een uptime monitor inzetten kan nooit kwaad.
Daarnaast kunnen organisaties optimale snelheid en uptime verkrijgen door clustering toe te passen. Clustering is het verdelen van taken en capaciteit over meerdere servers. Dit is bijvoorbeeld handig bij piekbelastingen, waarbij in korte tijd veel internetgebruikers een site bezoeken. Maar ook in het geval van een technische storing, waarbij een server niet presteert zoals hoort. Andere servers in het cluster nemen dan de taken over. De bezoekers merken hier niets van. De potentiële klanten, die via een dure Adwords campagne binnenkomen, worden gewoon weer snel bediend op je website.
Gruus van Woerkom, directeur van hostingprovider Byte