Bedrijven gebruiken social-media-icoontjes als digitale blingbling. Hoe meer verwijzingen naar Twitter, Facebook of Hyves op een site hoe beter. Jammer genoeg leiden al die links vaak nog wel naar 'armzalige' accounts.
Uit de tweede editie van de Social Media Monitor blijkt dat de aanwezigheid van de top-100 Nederlandse merken op social media sterk is toegenomen. In een half jaar tijd steeg die van veertien procent naar 35 procent. Tweederde van de merken zet Twitter in, 46 procent zit op Hyves en 17 procent is actief op Facebook.
Wie met de tijd mee wil gaan moet blijkbaar ‘alle icoontjes’ op de website hebben staan. Hoe meer, hoe beter is het devies. Maar wat is de grondslag van het plaatsen van deze icoontjes? Ga niet mee in deze flow om er bij te willen horen. Past het wel bij uw bedrijf om ‘social’ te gaan? Zijn uw klanten en relaties fervente gebruikers van deze kanalen? En zal het ten gunste komen van uw merk en deze wezenlijk versterken?
Stel, het past bij uw bedrijf om social media in te zetten. Alleen het beschikbaar maken en het linken naar social media is niet afdoende. Als u op Twitter actief bent, zorg er dan voor dat uw tweets relevant zijn voor de doelgroep. Houd het account levendig. Vindt uw doelgroep het interessant wat er op Twitter over uw bedrijf te lezen is? Houd alles up-to-date, één keer per maand een bericht publiceren heeft geen effect. Heeft u niet dagelijks iets te melden? Het hoeft niet altijd over de gebeurtenissen in het bedrijf, het merk of om lopende acties te gaan. De tweets moeten juist niet commercieel overkomen, meer het gedachtegoed van uw bedrijf en merk etaleren.
Trends
Volg en becommentarieer trends binnen uw branche, doelgroep, markt en benoem ontwikkelingen bij je concurrentie – wees wel voorzichtig. Denk eraan dat uw volgers het leuk en/of interessant moeten vinden. Juist doordat ze u volgen, word je top of mind en dit is inherent aan het kunnen beïnvloeden van de doelgroep.
Hetzelfde geldt voor andere social media. Wat heeft u aan een bedrijfsaccount op Hyves als dit een statische pagina is? Ook het aanmaken van een Facebookpagina zonder de content bij te houden, berichten en nieuwtjes te plaatsen heeft geen effect. Houd deze pagina’s bij zodat ‘likers’ of ‘vrienden’ iets te volgen hebben. Social media doet u er dus ‘niet even bij’, het vergt toewijding, organisatie en onderhoud. U pleegt een marketingdoodzonde door de pagina’s te laten verslonzen. Voer actief redactie, houd in de gaten wat er leeft bij volgers/lezers en ga discussies aan. Meng u in de doelgroep.
Marketing
De vraag of social media bijdraagt aan het merk of juist destructief werkt, is van verschillende factoren afhankelijk. Wie is de doelgroep, wie wil u zijn als merk, wat is uw doelstelling van social media? Bepaal vooraf de rol in uw marketing- en communicatiemix en stippel een plan en strategie uit.
Bij juiste inzet en uitvoering van deze nieuwe media creëert u waarde, versterkt u het merk en wordt u top of mind. Dat vergroot wellicht uw klantenkring. Social media als sales-instrument dus. Het devies in social? Aanwezigheid mag niet de doelstelling zijn. Er moet waarde voor uw doelgroep geleverd worden voordat iets effect kan hebben.
Tanya Köhler is marketing strateeg bij MarketingXperts
Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.
Lees meer
- Slideshow: Neptweets met impact
- Zo promoot u uzelf via social media
- Genereer extra omzet met Twitter
- Gebruik social media intern