Het kan nog: de schitterend vormgegeven en gedrukte bedrijfsbiografie. Boskalis Westminster bewijst het.
Verdiept verleden. Een eeuw Koninklijke Boskalis Westminster en de Nederlandse baggerindustrie
Bram Bouwens en Keetie Sluyterman
(Boom, 454 pagina’s)
Ze zijn zeldzamer dan nodig is. Bedrijfsbiografieën zijn waardevolle documenten. Alleen de heel grote bedrijven in Nederland besteden structureel aandacht aan hun historie en laten doorwrochte boeken verschijnen waarin de bedrijfsgeschiedenis uit de doeken wordt gedaan. Zo heeft Philips de prachtige boekenserie Geschiedenis van Koninklijke Philips Electronics N.V., waarin de vele bijzondere verhalen over de ontwikkeling van gloeilampenfabriek tot wereldmerk zijn verzameld. Materiaal genoeg.
Boskalis Westminster volgt het goede voorbeeld met een lijvig boekwerk dat vooral indruk maakt met zijn schitterende foto’s. De baggerindustrie is zo Hollands als maar kan en bij uitstek fotogeniek. Naast in beeld brengen zetten de auteurs, de historici Bram Bouwens en Keetie Sluyterman, de ontwikkelingsfasen van het bedrijf in de tekst netjes op een rij. Boskalis ging in 1910 in Sliedrecht van start toen drie telgen uit baggergeslachten, Johannis Kraaijeveld, Eliza van Noordenne en Gerrit Jan Bos, samen een nieuwe firma opzetten. Het is fascinerend om te lezen hoe hun ‘startup’ uitgroeide tot een van de meest vooraanstaande baggerbedrijven ter wereld. De auteurs besteden ook ruime aandacht aan de context van het bedrijf, de Nederlandse baggercultuur, wat een welkome aanvulling is.
Je kunt je afvragen waarom het niet vaker gebeurt, de uitgifte van dit soort bedrijfsgeschiedenissen waarmee ondernemingen niet alleen hun eigen personeel blij maken, maar ook stevig aan hun pr werken. Er valt over vele bedrijven nog zo ongelooflijk veel te vertellen: de ontwikkeling van nieuwe producten en markten, de opkomst van ict, de soms spannende ceo-wisselingen, de globalisering. Het lijkt er soms op dat bedrijven niet te veel over zichzelf willen melden omdat dan ook de negatieve kanten (ruzies in de directie, financieel mindere jaren) worden uitgemeten. Ook het boek over Boskalis Westminster heeft daar een beetje last van: het is nogal droog opgeschreven, over de menselijke achtergronden lees je weinig. Echt spannend wordt het niet.
Bedrijven: gooi die huiver van je af en laat mooie, trotse boeken maken over al die spectaculaire fases die onderdeel zijn geweest van jullie huidige succes. En wees extra dapper, laat het schrijven door journalisten en niet historici, of in ieder geval door auteurs die de verhalen van vlees en bloed, inclusief details die destijds niet voor publicatie geschikt werden bevonden, kunnen vertellen. Het huidige succes krijgt er extra reliëf door en de bewondering voor het bedrijf, bij een breed publiek, zal alleen maar groeien.
MT neemt elke vrijdag een nieuw (management)boek onder de loep. Lees ook de eerdere recensies.
Bestel dit boek online