Toen hij drie maanden níet voor Accenture werkte, besefte Sander van ’t Noordende wat hij miste. Hij ging terug en stootte door naar de top.
1987 Arthur Andersen Nederland
“Ik raakte al jong geïnteresseerd in het bedrijfsleven, mijn vader was bankdirecteur. Ik koos voor technische bedrijfskunde aan de TU Eindhoven, omdat dat de enige studie was waar je toen vanaf het begin bedrijfskunde kon doen, maar vooral ook omdat ik niet kon kiezen. En met deze studie kon ik nog enorm veel kanten op. Na de studie koos ik om dezelfde reden voor Arthur Andersen, de voorloper van Accenture. Als consultant had ik de mogelijkheid om veel bedrijven van binnenuit te leren kennen. Zo kon ik zien wat de wereld te bieden heeft.”
1990 Het Financieele Dagblad
“Ik zat drie jaar bij Arthur Andersen en dat leek me op dat moment enórm lang. Ik switchte naar het Financieele Dagblad, waar ik marketingdirecteur werd. Daar heb ik één ding geleerd, namelijk dat alles wat voor mij bij Arthur Andersen vanzelfsprekend was, zoals dat je positief samenwerkt in een team met veel vrijheid, elders niet vanzelfsprekend was. Het FD was in die jaren een bedrijf met nogal wat interne politiek, waar de directeur alles besliste. Bij een lunch met mijn ex-baas uitte ik mijn ontevredenheid. ‘Wil je terug?’ vroeg hij.”
1990 Andersen Consulting NL
“Terug bij Andersen Consulting zagen we een aantal grote liberaliseringen voor de deur staan, onder andere in de energie- en telecomsector. We beseften dat we de expertise nodig hadden om onze klanten hierin goed te begeleiden. We hebben toen voor de Nederlandse markt een praktijkgroep opgezet om ons bedrijf op de kaart te zetten in de utility-sector. De praktijk bij Accenture is dat als zo’n groep succes heeft, je verantwoordelijkheden geleidelijk toenemen en je verder kunt groeien. Dat leidde ertoe dat ik in 1999 tot partner werd benoemd.”
2001 Accenture Nederland
“In 2001, een jaar nadat Andersen Consulting onafhankelijk van Arthur Andersen verder ging onder de naam Accenture, werd ik benoemd tot directeur van Accenture Nederland. Er waren nogal wat collega’s met pensioen gegaan, en ik realiseerde me dat we te veel op onszelf vertrouwden. Als topspeler moesten we onze ‘ramen openzetten’, onze kennis verbreden en beter samenwerken met de klanten. In die periode is het aandeel van ‘Nederland’ binnen de Accenture-organisatie verdrievoudigd.”
2006 Group chief executive resources Accenture
“Als landendirecteur blijf je altijd ook actief op je eigen vakgebied. Ik bleef dus ook mijn specialisatie op utilities houden. In 2006 werd ik benoemd tot group chief executive resources, wat inhield dat ik verantwoordelijk werd voor deze markt voor de mondiale Accenture-organisatie en lid werd van het executive leadership team van Accenture. Resources is een erg dynamisch vakgebied, en omvat onder meer de olie en chemie, sectoren met grote, mondiale spelers, waar Accenture met zijn mondiale netwerk en technische knowhow bij uitstek een rol kan spelen. Accenture heeft geen hoofdkantoor, je kunt een internationale functie overal vandaan vervullen. Ik heb de resources-groep eerst geleid vanuit Amsterdam. In 2010 ben ik naar New York verhuisd.”
2011 Group chief executive management consulting
“Begin dit jaar ben ik benoemd tot group chief executive management consulting. Daarmee ben ik nu verantwoordelijk voor 15.000 managementadviseurs bij Accenture. Consultants zijn vaak de mensen die de rechtstreekse contacten met de klant onderhouden en zonodig specifieke expertise uit het Accenture-netwerk erbij halen, zoals kennis van specifieke technologie of van business process outsourcing. Wat ik extra leuk vind aan mijn huidige baan is dat ik te maken krijg met voor mij nieuwe sectoren en klanten. Er gaat een wereld voor me open. In zekere zin heb ik toch mijn zin gekregen: ik beweeg me nog steeds enorm veel kanten op en blijf me verbazen over wat de wereld allemaal te bieden heeft.” (PvL)
Cv
Sander van ’t Noordende (48)
Functie
group chief executive management consulting Accenture
Geboren
1963
Burgerlijke staat
samenwonend, geen kinderen
Tips
> ‘Focus op het resultaat voor de klant.’
> ‘Neem initiatief. Doe net wat méér dan wat je gevraagd wordt of beloofd hebt.’
> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.