Als je bedrijf niet gaat zoals je vindt dat het zou moeten gaan, kun je makkelijk denken dat niets werkt en dat alles veranderd moet worden. Maar misschien ben je maar een paar millimeter verwijderd van waar je zou moeten zijn. In het zaken doen is het namelijk zo dat de kleinste veranderingen leiden naar de grootste groei. Onderschat dat niet!
Word een meester in sales systemen
Alle onderdelen van het leiden van een onderneming zijn natuurlijk belangrijk, maar sales is uiteindelijk waarvoor je betaald krijgt: extreem belangrijk dus! Als je als ondernemer wilt groeien, is het essentieel dat je de klanten die naar je toekomen ook daadwerkelijk binnenhaalt en dat ze een product of dienst afnemen. En daarvoor moeten jouw sales systemen top ingericht zijn. Ongeacht hoe succesvol je onderneming is, je moet dus altijd blijven zoeken naar de volgende kans en manieren vinden om je klanten tegemoet te komen.
5 Strategieën om je sales op te schroeven
Hier volgen 5 strategieën die je onmiddellijk kunt toepassen om nieuwe markten te bereiken, wat ervoor kan zorgen dat je omzet omhoog schiet:
#1 Bouw aan persoonlijke relaties
Weet jij eigenlijk wel wie jouw klanten zijn? Het is essentieel om hier een goed gevoel voor te ontwikkelen. In de meeste ondernemingen wordt er gemiddeld met minder dan 25% van de potentiële klanten contact opgenomen, dat is niet genoeg om echt een goed idee te krijgen van wie je bedient. Werk er dus aan om een-op-een klantrelaties aan te gaan – vooral met mogelijke klanten die je concurrenten over het hoofd hebben gezien.
#2 Creëer momentum en houd dat vast
Elke dag dat je jouw marktaandeel en je omzet niet vergroot, is een dag waarop iemand anders marktaandeel en omzet van jou wegneemt. Lees die zin nog maar een keer en knoop het goed in je oren. Een effectief verkoopteam zal dus niet alleen focussen op de vraag van dat moment, maar zelfs nog meer op een latente vraag. Zo kan je onderneming momentum creëren en vooral vasthouden.
#3 Creëer samenhang tussen marketing en sales
Is jouw verkoopteam bereid om die extra stap te zetten om nieuwe markten te veroveren? Ongeacht de grootte en de waarde van je onderneming, vereist dit sterk leiderschap om teams aan te sturen om potentiële klanten op te sporen.
Daarnaast moet je ook een samenhangende marketingstructuur kunnen ontwikkelen. Tegenwoordig hebben jouw potentiële klanten toegang tot realtime informatie en zijn ze pro-actief aan het zoeken naar producten en diensten die aansluiten. Je moet dus een organisatie bouwen die toegankelijk en klantvriendelijk is om deze klanten goed te bedienen.
#4 Maximaliseer de communicatie tussen afdelingen
Implementeer geïntegreerde communicatie en feedback tussen de verkoop- en de marketingafdeling. Zorg regelmatig voor updates over het type leads (potentiële klanten) dat je nodig hebt, strategieën die ingezet moeten worden om die leads boven tafel te krijgen, procedures die gevolgd moeten worden om die leads op te volgen, en de voortgang die er is gemaakt.
Als je bepaalt wat er elke week door de verkoop- en marketingafdeling gedaan moet worden en je maakt daar een wedstrijd van om ieders inspanningen te ondersteunen, zul je in staat zijn de gewenste resultaten te behalen.
#5 Maak van de hele wereld jouw markt
De wereld heeft zich ontwikkeld tot één enorme markt en hoewel uitbreiding een uitdaging is, zijn de winsten die je kunt behalen, groter. Door geleidelijke uitbreidingen of partnerverbanden aan te gaan, kan de vraag naar je product overal ter wereld massaal worden.
Ontdek bij Business Mastery waartoe jouw bedrijf in staat is
Bij Business Mastery kun je direct van Tony leren hoe je je verkoopteam voortdurend kunt optimaliseren. Als je eenmaal een betrouwbaar en krachtig verkoopteam hebt, zal je bedrijf een ongelooflijke groei ervaren. Bij dit 5-daagse event dat jou en jouw bedrijf kan veranderen, ben je in het gezelschap van sprekers van wereldklasse en gelijkgestemde personen die erop gebrand zijn succes te hebben.
Luister naar experts en ontmoet anderen die net zoals jij op zoek zijn naar de kennis die nodig is om hun bedrijf naar het volgende niveau te brengen. Door contact te leggen met gedreven mensen en te werken met Tony Robbins en zijn team zul je de vaardigheden ontwikkelen die je nodig hebt om succesvol te worden.
Tony Robbins: Business Mastery
Lees ook:
- Tony Robbins: de 7 gebieden voor succesvol ondernemerschap
- Tony Robbins’ les #1: ‘Creëer een business map’
- Tony Robbins’ les #2: ‘Constant en strategisch innoveren’
- Tony Robbins’ les #3: ‘Zet de allerbeste marketing in werking’
- Tony Robbins’ les #4: ‘Zorg dat jouw sales systemen optimaal werken’
- Tony Robbins’ les #5: ‘Vergeet de financiële en juridische analyse niet!’
- Tony Robbins’ les #6: ‘Optimaliseer en maximaliseer je business’
- Tony Robbins’ les #7: ‘Creëer waarde voor jouw klanten’