De belofte van sociale netwerksites zoals LinkedIn en Facebook is dat u er in uw carrière iets aan heeft. Maar is dat ook zo? Vier tips.
1 Kies het juiste netwerk
LinkedIn, Plaxo, Facebook, Xing, YouTube, Hyves, Twitter, hi5, Upperz. Allemaal bieden ze min of meer hetzelfde: een mogelijkheid om jezelf te presenteren en om online contacten te leggen en te onderhouden met anderen.
Op welke site moet je als manager zeker een profiel aanmaken? Het antwoord is weinig verassend: in Nederland is LinkedIn de populairste netwerksite voor zakelijk gebruik. Toch kan het nuttig zijn om ook op andere sites je neus te laten zien, vooral als je veel actief bent in het buitenland. In de rest van Europa is Xing populair, terwijl in Azië en de Verenigde Staten Facebook veel gebruikt wordt.
Wie op meerdere netwerken aanwezig is, maar geen zin heeft om al zijn profielen afzonderlijk bij te werken, kan gebruik maken van de software van Ping.fm of Hellotxt.com, websites die diensten aanbieden waarmee je in één klap informatie op meerdere netwerken kan plaatsen of aanpassen.
2 Wees selectief
Sommige mensen verzamelen online vrienden en -contacten alsof het airmiles zijn. Bij LinkedIn wordt je er zelfs voor beloond: wie veel contacten heeft, eindigt hoger in de zoekresultaten. Toch is de kwaliteit van uw netwerk zeker zo belangrijk als de kwantiteit. Recruiter en LinkedIn-kenner Jacco Valkenburg hanteert de ‘80/20-regel': "80 procent kwalitatief goede contacten, 20 procent zwakke contacten." Volgens Valkenburg is het handig is om een paar superconnectors in je netwerk te hebben. Dat zijn mensen met duizenden contacten. "Met een paar van die superconnectors in je eerstegraads netwerk bereik je via via miljoenen mensen."
Internetdeskundige Polle de Maagt waarschuwt dat mensen bewuster moeten omgaan met hun online contacten: "De afgelopen jaren draaide het in sociale netwerken om het verzamelen van zo veel mogelijk vrienden. De drempel om contacten te accepteren is laag. Ik verwacht dat daar verandering in komt. De belangrijkste trend van dit moment is defriending." Internetjournalist en sociale-mediastrateeg Stronks vult aan: "Aan contacten die je niet persoonlijk kent heb je niks. Je kunt die mensen niet om een gunst vragen. Doe je dat wel, dan zullen je behandelen als een spammer."
3 Wees volledig
Onderzoeksbureau Heliview Research becijferde vorig jaar dat 6 procent van de Nederlandse bedrijven in de voorgaande periode gebruik had gemaakt van één of meer online netwerken voor de werving en selectie van personeel. Dat percentage zal naar verwachting toenemen. Recruiters hebben de weg gevonden naar het internet. Valkenburg omschrijft LinkedIn als ‘Nederlands grootste database van cv's'. Hoe completer het profiel, hoe groter de kans dat het opgepikt wordt door recruiters of zakelijke contacten. Valkenburg: "Noem niet alleen je eerdere functies, maar vertel ook wat je daar precies deed en wat je specialismen zijn. Het is ook goed om aanbevelingen op je profiel te hebben. LinkedIn kent daar veel waarde aan toe, het maakt je beter vindbaar."
4 Gedraag je alsof je in de kroeg bent
Geen enkel normaal mens loopt een kroeg binnen en schreeuwt dat hij op zoek is naar een baan. Toch is dat precies het gedrag dat sommige mensen vertonen zodra ze online gaan. Fout, dus. Hanteer op het internet dezelfde gedragsregels als in de echte wereld. De Maagt: "Als je nieuw bent in een netwerk, leer dan eerst de mores en de cultuur kennen. Probeer persoonlijke contacten te leggen. Stuur geen berichten aan wildvreemden en dring je niet op."
Valkenburg benadrukt dat het een kwestie is van geven en nemen: "Je kunt niet alleen informatie eisen van anderen zonder daar iets voor terug te doen. Als je een aanbeveling vraagt, schrijf er dan ook eens een. LinkedIn heeft ook een forum waar mensen vragen kunnen stellen. Door vragen te beantwoorden trek je op een positieve manier de aandacht."
Jacco Valkenburg schreef het boek Recruitment via LinkedIn. Onlangs verscheen een Engelse vertaling.
Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.