Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Test: Skoda Fabia Greenline

Skoda had de primeur: de eerste 14 procenter met een flinke laadruimte. Tussen de Polootjes en Punto's die zó zuinig dieselen, dat ze in de lage bijtelling vallen, is het een praktische aanwinst.

Natuurlijk is een Range Rover de ideale gezinswagen, of anders de Rapide, de vierzitter van Aston Martin met praktische vijfde deur. Maar het stichten van een gezin maakt nou juist dat elke automobiele extravagantie tot taboe.

Ratio overheerst

En het is alsof Skoda ons dat met de Fabia Combi Greenline onder de neus wil wrijven. De wagen is bestemd voor de echte wereld, waar de ratio overheerst. Klein? Nee, de Tsjech is compact. Gebouwd op basis van de uitstekende Volkswagen Polo, en toch een kofferbak die met 480 liter verbazend ruim is. Uitgekleed? Nee, het interieur van de Fabia is zakelijk. Tussen het donkere kunststof en dito bekleding van dit Combi’tje zit alles gewoon op zijn plek. Bovendien steekt alles degelijk in elkaar: geen rammeltjes, geen rafeltjes, de kleine maakt een volwassen indruk. Airco, cruisecontrol, muziek uit acht speakers en elektrische ramen: de Greenline zit goed in de spullen.

Goedkoop

Goedkoop? Ah, we zijn er! Het dappere Faabje is werkelijk niet aan te slepen, omdat het ’s lands eerste stationwagen is die belastingarm te rijden valt. De Greenline loopt op papier 1 op 29,5, waarbij een co2-uitstoot hoort van 89 gram. Daarom is hij vrijgesteld van BPM, bedraagt de bijtelling 14 procent en kost deze diesel geen stuiver houderschapsbelasting!

Afzien?

Geen wonder dat 65 procent van de Fabia Combi’s groen dieselt, en dat het leeuwendeel daarvan particulier wordt aangeschaft. Afzien? Nee, het is wel stevig wennen. De Skoda is zo zuinig dankzij een 3 cilinder pruttelpotje dat nogal een keel opzet bij optrekken en bij elk stoplicht afslaat. Hij wil best vlot vooruit, mits met beleid wordt geschakeld, maar het geluid is merkwaardig. Soms hoor je een brommobiel, op andere momenten klinkt het als zo’n rauwe 6-cilinder die de Volvo-diesels ooit deelde met de Volkswagen LT-bus. Toch is het geluidsniveau, zeker bij gelijkmatige snelheid, niet bovenmatig.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Belastingvrijheid

Fraai? Nou moeten we toegeven: de Fabia is bepaald geen schoonheid. Merkwaardig hoog en smal van proporties, en ook weer niet zo lelijk dat het vertedert. De charme van belastingvrij dieselen compenseert veel, zo niet alles. Tot Jan Kees de Jager gaat morrelen aan de belastingvrijheid. We leven tenslotte niet in sprookjesland. Gereden: Skoda Fabia Combi Greenline, vanaf 15.990 euro


MT houdt u met de online autospecial op de hoogte van de nieuwste trends. De laatste recensies, informatie over het groene rijden, de auto van de toekomst en verhalen over de autoindustrie, leest u op MT.nl