Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tele2 telt zijn schaapjes

Van prijsvechter en uitdager ontwikkelt Tele2 zich steeds meer tot serieuze concurrent van reuzen als KPN. ­Günther Vogelpoel, directeur consumentenmarkt: ‘Monopolies uitbannen zit in ons DNA.’


En de televisiemarkt, die bleef toch nog even dicht. Op 18 ­augustus vernietigde het ­College van Beroep voor het ­bedrijfsleven het besluit van toezichthouder Opta om concurrentie op de markt voor analoge televisie toe te staan. Ziggo en UPC hoeven hun kabels niet open te stellen. Nóg niet tenminste: eind augustus werd bekend dat de Opta nieuw onderzoek gaat doen. Zuur voor uitdager Tele2, dat al een grote ­campagne was ­begonnen. Tienduizend potentiële overstappers hadden zich al gemeld.

Ach, Tele2 is wel wat tegenstand gewend, zegt Günther Vogelpoel, ­verantwoordelijk voor de Nederlandse consumententak van het bedrijf. “Monopolies uitbannen zit in ons DNA. Het is een gevoel dat afstamt van onze oprichter Jan Stenbeck.” In de ruim 12 jaar dat het van origine Zweedse bedrijf actief is in Nederland, heeft het zich achtereenvolgens in de markt van telefonie, internet en mobiele telefonie gevochten. In 2009 bedroeg de omzet hier 630 miljoen euro.

Eendimensionaal

Vogelpoel heeft in die jaren geleerd dat er altijd een oplossing komt. “Een hindernis is nooit eendimensionaal.” In de ­analoge tv-markt benadert Tele2 de ­hindernis op drie manieren: via de Opta, via een nieuwe propositie rond ­digitale tv en door in discussie te gaan met de ­kabelaars. Als de laatste optie rondkomt, kan Tele2 alsnog over de kabel van de concurrent analoge tv aanbieden.

Goedkoper uiteraard; Tele2 blijft een prijsvechter. Om kosten te sparen huist het bedrijf niet in een groots kantoor, ­zitten de medewerkers aan 10 jaar oud meubilair en zijn er geen dure leaseauto’s. ­Vogelpoel: “We onderhandelen bovendien scherp met leveranciers. We vragen altijd drie of vier offertes op, om zeker te ­weten dat we ons geld slim uitgeven.”

Een scherpe prijs alleen is voor Tele2 niet meer genoeg, benadrukt Vogelpoel. Hij noemt het voorbeeld van 4G, het nieuwe generatie mobiele netwerk dat Tele2 als eerste in Nederland bouwt. “KPN, ­Vodafone en T-Mobile hadden allang zo’n netwerk kunnen opzetten, maar ze ­missen focus en scherpte en dagen elkaar niet uit om te innoveren en te investeren. Daarom zullen wij dit keer de eerste zijn. Zo veranderen we van kleine toetreder in een serieuze concurrent.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook het boek 'De toekomst van concurrentie'

>> Dit artikel komt uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online <<