Arthur van Hoff (2e van rechtsonder) is wat ons betreft dé Nederlandse serial entrepreneur in Silicon Valley met een neus voor de nieuwste ontwikkelingen. Nu komen we hem tegen bij Flipboard, zo'n beetje de killer app voor de iPad.
Oké, we zijn nog van voor internet. Vandaar dat we Arthur van Hoff al volgden toen hij bij Sun nog pionierde met Java, voordat hij in 1996 zijn eerste eigen Java-bedrijf startte, Marimba. Dat werd een mediahype, in een tijd dat alles wat met internet te maken had journalisten deed watertanden. Van Hoff en zijn mannen waren de Java-tovenaars van hun tijd. Met een volgende startup, Strangeberry, specialiseerden ze zich in een erg vroeg stadium in streaming van muziek en video. Na de verkoop aan Tivo hield Van Hoff het niet lang uit bij de Amerikanen, waarna hij in Zing stapte.
Zing, Ellerdale
Dat leverde een mp3-speler met uitgebreide mogelijkheden om muziek te delen via wifi, met de potentie een iPod-killer te worden. Een combinatie met satellietradiozender Sirius had dat waar kunnen maken, maar Sirius en zijn aartsrivaal XM raakten juist toen de Zing uitkwam in de versukkeling. Ook Zing verkocht Van Hoff vervolgens, ditmaal aan Dell, in 2007. Zijn laatste startup, Ellerdale, werkte aan een intelligente zoekmachine voor social media. Vooral sinds hij Ellerdale deze maand overdeed aan Flipboard, is Van Hoff weer helemaal terug op de radar.
Flipboard is namelijk the hottest thing in town als het om iPad-apps gaat; een applicatie die heel overzichtelijk en aantrekkelijk de links en verwijzingen uit sociale websites combineert in één bladeraar die perfect aansluit bij de mogelijkjheden van de iPad. Oprichter Mike McCue: : "Ik vroeg me af: waarom is het internet niet net zo mooi als een magazine?" Hij haalde Evan Doll van Apple erbij, ze besloten te gaan voor de tablet van Apple in plaats van het 'vaste' internet en inmiddels kunnen ze de vraag naar de app nauwelijks aan.
Volgens McCue is de Flipboard-applicatie een handige tool voor uitgevers: "Hiermee kunnen ze sociale media omarmen. Op twitter worden door gebruikers slechts links naar hun artikelen geplaatst, in Flipboard komt het beter over. Binnen de applicatie krijgen gebruikers een preview, voor het volledige artikel worden ze naar de webpagina doorverwezen." Flipboard is door meer dan 200 uitgevers benaderd voor samenwerking.
Businessmodel
Een businessmodel heeft Flipboard nog niet. McCue: "Dat hebben we naar de toekomst geschoven. Het gaat ons nu vooral om de juiste gebruikservaring, en de samenwerking met de uitgevers. Daarna gaan we pas nadenken over inkomstenbronnen." Volgens Van Hoff is een advertentiemodel "de duidelijke richting voor Flipboard". Volgens de cto zijn internetadvertenties op dit moment echter inefficient. Als voorbeeld geeft hij tijdschrift Vogue: iedereen wil betalen voor de versie met mooie advertenties in print, niemand wil betalen voor de online variant met lelijke reclame naast de artikelen. "Als je de ervaring van een advertentie in een magazine naar het web kan halen, dan gaat de prijs voor zo'n reclame-uiting omhoog."
VC geld
Alle medewerkers van Flipboard bezitten trouwens een aandeel in het bedrijf. Een normale constructie in Amerika, zegt Van Hoff: "In Nederland gebeurt zoiets niet, maar hier kan je haast niemand aannemen als je zoiets niet aanbiedt." Flipboard heeft een eerste investeringsronde afgesloten nét nadat de iPad van Apple werd aangekondigd. Twee venture capitalbedrijven en enkele informals investeerden deze zomer in totaal 10,5 miljoen dollar in de start-up. McCue: "We hebben een lage cash burn. We hebben een klein team van 21 medewerkers, onze servers zijn van Amazon, waardoor we dus weinig hoeven te investeren in infrastructuur. We opereren behoorlijk lean & mean, we hebben nog geld voor jaren. Over twee jaar zal er vast nog een ronde funding komen."
Bekijk hieronder een Flipboard-demo: