MT vanuit Silicon Valley. Met vandaag een ontmoeting met het Nederlandse Symbaloo. De startpagina verlegt de focus naar het onderwijs en probeert de Amerikaanse markt te veroveren.
Daarvoor lanceert Symbaloo een EDU-versie van de startpagina, die is gericht op het delen van informatie en links over een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld wiskunde of aardrijkskunde, door een leraar. Daarmee begint de startup aan een tweede leven, nadat de eerste rit vanaf 2007 nogal hobbelig uitpakte door onder meer een slechte infrastructuur en lauw ontvangen redesign eind 2007. Directeur Klaas Lameijer zegt tijdig te hebben ingegrepen en bijgestuurd, waardoor echte schade is voorkomen.
3 modellen
Symbaloo biedt nu drie modellen: een gratis versie, waarbij de startpagina een standaardversie is en niet de samengestelde pagina van de leraar, een versie met merknaam/schoolnaam, die gratis is tot vijftig leerlingen en een betaalde versie, waarbij de leraar een zelf samengestelde pagina aan zijn leerlingen kan presenteren, rond zijn vakgebied. Het laatste model geeft de leraar of school de mogelijkheid gebruik te maken van training en begeleiding vanuit Symbaloo, en komt met beveiliging voor de Symbaloopagina (wat vaak een vereiste is in de V.S.).
Sponsors
Lameijer hoopt dat leerlingen de pagina ook na schooltijd gaan gebruiken, en zo Symbaloo introduceren bij hun ouders/grootouders, en dat leraren andere leraren enthousiast zullen maken. De ceo denkt dat scholen dit concept kunnen betalen met subsidie en daarnaast zelf geld kunnen verdienen door sponsored blokken te plaatsen op hun eigen Symbaloo-pagina.
Gebruikers
Volgens Lameijer heeft Symbaloo op dit moment 500.000 gebruikers, tegenover 250.000 een jaar geleden. 60 tot 65 procent van de gebruikers komt uit Nederland, Frankrijk staat op de tweede plek, daarna de komt de V.S. Klaas Lameijer denkt dat de V.S. volgend jaar Nederland inhaalt. Gemiddeld verdient Symbaloo met affiliates 1 dollar per jaar per gebruiker. Ongeveer dertig procent van de inkomsten van het bedrijf komt via Google, door de zoekmachine die in de startpagina van Symbaloo is gebouwd. Lameijer zegt dat een leraar Symbaloo 500 tot 1000 dollar per jaar kan opleveren, doordat de leraar als doorgeefluik kan dienen naar andere gebruikers, en dankzij de abonnementsversie.
MT-redacteur Rob van Leeuwen had voor Techbusiness, het nieuwe technologieplatform van MT, een gesprek met Lameijer.
>> Bekijk de video van het gesprek op TechTV <<
Lees ook het boek 't Nieuwste van het Nieuwste'. Dit is het succesverhaal van de man die de basis heeft gelegd voor het Internet; Jim (Netscape) Clark.