Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Succes is een keuze

Lange dagen maken, daar gaan we prat op. Maar u wordt er niet succesvol mee. Zelfverzekerd en snel kunnen beslissen is veel belangrijker, blijkt uit nieuw onderzoek.

 Wat Nederlandse managers níet moeten doen om succesvol te zijn? André de Waal somt op: "Lange dagen maken. Aan interne kantoorpolitiek doen. Medewerkers vertellen wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen. En kortetermijndoelen nastreven." Klinkt logisch. Maar wat hebben we voor succes dan wél nodig? "Zelfverzekerdheid, besluitvaardigheid, respect, een multiculturele blik en de zorg voor een goed imago van de organisatie."

Eerste en grootste

Open deuren? Tot op zekere hoogte. Het verschil met talloze andere adviezen die aan managers worden gegeven, is dat De Waal precies weet waar hij over spreekt. De onderzoeker van de Maastricht School of Management, ­directeur van het Center for ­Organizational Performance en een van de invloedrijkste managementdenkers van Nederland, heeft er meer dan 800 Nederlandse managers voor ­geënqueteerd. Zij gaven antwoord op de vraag wat volgens hen de belangrijkste ­eigenschappen zijn die nodig zijn om in Nederland succesvol te kunnen zijn.

Het is volgens De Waal het ­eerste en grootste onderzoek in zijn soort in Nederland. "Nu weten we dus waar je je op moet richten bij managementdevelopmentprogramma's en bij de selectie van ­managers", aldus De Waal. "Je kunt bij sollicitatiegesprekken beter kijken naar de zelfverzekerdheid dan naar de vraag of iemand lange dagen wil maken."

Nu weten we dus ook beter waar managers zich op moeten richten die zelf succesvol willen zijn. De Waal, die eerder naam maakte met zijn onderzoek naar High Performance Organisations, heeft het nu over de kenmerken van High Performance Individuals (HPI). Hoe oriënteren HPI's zich op de omgeving, hoe gaan ze  om met het organisatiebelang, welke persoonlijke kwaliteiten zijn kenmerkend, welk ­gedrag laten ze zien en ­welke eigenschappen worden als nodig gezien voor excellent leiderschap? Dat alles ­resulteert in een ‘ranglijst', die voor eens en voor altijd aantoont welke kenmerken door de Nederlandse managers gezien worden als onontbeerlijk voor succes.

Of ze dat ook daadwerkelijk zijn, heeft hij daarmee niet willen zeggen, aldus De Waal. "Maar vergeet niet: als we iemand als effectief percipiëren, dan wordt hij of zij het ook. Als je omhoog wilt, moet je hier dus op letten. Gedraag je succesvol, dat wil zeggen: vertoon de gevonden succeseigenschappen, dan word je ook succesvol."

Sectoren

Interessant om te zien is ook hoe verschillende sectoren scoren. In de industrie blijkt effectief je tijd kunnen ­indelen het belangrijkst, terwijl in de ­consultancy de managers vooral bezig zijn met hoe ze hun prestaties ­kunnen verbeteren. En waar zowel bij de overheid, de accountancy als de industrie luisteren naar andermans advies als ­belangrijke kwaliteit wordt gezien, is in de ­financiële wereld vooral de kalmte kunnen ­bewaren een zeer gewaardeerde eigenschap. Een andere opmerkelijke uitkomst: alleen in de zorg werd de vaardigheid om mensen te bewegen om dingen te doen heel goed gewaardeerd.

De Waal is blij dat zijn onderzoek helder aantoont dat persoonlijke eigenschappen de bepalende factor zijn voor het succes van managers. "Ik vind dat we management in Nederland nog te weinig als een vak zien. Vaak wordt de beste vakman of -vrouw van de afdeling tot manager gebombardeerd. Dat is niet goed. De boodschap van dit onderzoek is: ook u kunt een HPI ­worden. Maar dat moet u wel zelf doen, u kunt dat niet overlaten aan een consultant. De meeste eigenschappen kun je ontwikkelen, door coaching, door leerprocessen. We moeten niet te bang zijn om fouten te maken, maar aan de slag."

Het onderzoek Characteristics of High ­Performance Managers in the Netherlands is afgelopen maanden uitgevoerd door André de Waal, samen met Beate van der ­Heijden (Open Universiteit, Maastricht School of ­Management), Christopher Selvarajah en Denny Meyer (beiden Swinburne University, Melbourne). In totaal stuurden 808 ­managers een geldige vragenlijst terug. Een deel van de respondenten werd geworven via de MT Nieuwsbrief. Lezers die aan het onderzoek hebben meegedaan, krijgen persoonlijk bericht.

 

Tips voor de top

Om echt succesvol te zijn, zijn volgens de Nederlandse managers deze eigenschappen ­nodig, onder te ­verdelen in 5 ­categorieën. Opvallend: zaken als eerlijkheid, het maximeren van productiviteit en strategische visie staan hier dus niet bij.

 

Excellent leiderschap

1 Wees zelfverzekerd in je werk en omgang met mensen

2 Geef waardering

3 Creëer een gevoel van zingeving en enthousiasme

4 Motiveer medewerkers

5 Leer voortdurend hoe prestaties te verbeteren

 

Omgevings-oriëntatie

1 Heb een multiculturele blik

2 Heb een internationaal ­perspectief

3 Ontwikkel een goed gevoel voor sociale en politieke trends

4 Opereer maatschappelijk ­verantwoord

5 Gebruik economische informatie voor planning

 

Persoonlijke kwaliteiten

1 Respecteer anderen

2 Wees consistent

3 Accepteer verantwoordelijkheid voor fouten

4 Spreek duidelijk en kernachtig

5 Bewaar kalmte

 

Gedrag

1 Besluit snel

2 Stel prioriteiten

3 Besluit liever te vroeg dan te laat

4 Besluit zelfstandig

5 Vertrouw degene aan wie werk is gedelegeerd

 

Organisatiebelang

1 Zorg voor een professioneel ­bedrijfsimago

2 Steun gezamenlijk ­genomen besluiten

3 Deel macht

4 Gedraag je als lid van het team

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5 Toon aanpassings-vermogen