Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Strategie bedrijven meer op klant gericht

Steeds meer topmanagers kiezen voor klantfocus. De op marktsegmenten toegesneden strategie is voor de helft van de bedrijven optie nummer één.


Dat blijkt uit het onderzoek Strategy Trends 2011 van Adviesbureau Berenschot, dat sinds 2007 elk jaar wordt uitgevoerd. Hoewel klantfocus top of mind is, hebben nog veel bedrijven moeite om dit om te zetten naar de praktijk. Voor ruim een derde is het vertalen van een klantenstrategie in concrete acties een lastig issue.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Concurrentiestrategie

Hoewel de strategische focus steeds nadrukkelijker op een marktsegment komt te liggen, zien we dit nog niet terug in de feitelijke concurrentiestrategie. Ondernemingen willen zich met name onderscheiden van de concurrentie op kwaliteit van producten en diensten. Maar liefst 78 procent kiest hiervoor. Voor wat betreft onderscheidend vermogen komen de focus op klanten (44 procent) en maatwerk (34 procent) pas op plaats 4 en 5. “Zonder acties om daadwerkelijk te veranderen, zal een keuze niet het gewenste effect behalen”, zegt Senior Managing Consultant Hendrik Jan Kaal van Berenschot. “Als een bedrijf kiest voor een klantfocus, dan moet het zich niet beperken tot een specifiek segment, maar op alle fronten aan klanten laten merken dat optimaal op hun behoeften wordt ingespeeld.”

Strategische proces

Het onderzoek wijst verder uit dat vooral kleine bedrijven (tot vijftig werknemers) de komende jaren hun strategie meer gaan afstemmen op klanten. Voor grotere bedrijven geldt dat veel minder. Vreemd, vind Kaal. “Zeker als je beseft dat 59 procent van de bedrijven met meer dan 5000 werknemers heeft aangegeven sterk of zeer sterk is geraakt door de crisis.” Als belangrijkste issues in het strategische proces zien topmanagers nieuwe businessmodellen (42 procent), human capital (41 procent) en innovatie en R&D (39 procent). Duurzaamheid wordt door 22 procent van de respondenten genoemd en stijgt in het onderzoek van plaats 14 naar plaats 6. 

Lees meer: