Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup doet brilloze 3D

Philips liet het vallen, zijn knappe technologie voor 3D-tv zonder bril. Vier ex-werknemers gaan er nu mee door. Dimenco gaat de technologie van 3D Solutions vermarkten.

 

 

 

Mooi zo. Wij  betreurden al dat Philips zijn eigen 3D-technologie, gebracht door dochter 3D Solutions, vorig jaar april liet vallen omdat er geen commerciële toekomst voor zou zijn. Het probleem: een 3D-scherm kostte op dat moment iets van 15.000 euro, dus een doorbraak op de consumentenmarkt leek een zaak van te lange adem. De technologie die Philips al in 2006 had aangekondigd, leek toch veelbelovend: 3D waarvoor geen polariserend of rood-groen brilletje nodig was om het te ervaren.

3D op de IFA

En hoe zat het met de commerciële haalbaarheid? Op elektronicabeurs IFA gaat het as we speak alléén maar over 3D op de afdeling televisies. Ook Philips is er van de partij, het heeft zich alsnog tot de driedimensionale wereld bekeerd, maar dan met 3D-mét-brilletje. Inderdaad; dat ellendige brilletje waarmee we begin jaren tachtig ook al Joop van Zijl tijdens een 'driedimensionaal experiment' mochten bekijken.

Dimenco

Toch is er goed nieuws voor liefhebbers van écht vooruitstrevende technologie: de 3D-erfenis van Philips wordt voortgezet. Vier ex-medewerkers zijn in juni gestart met Dimenco. Dimenco heeft zich over de activiteiten ontfermd van 3D Solutions, en ontwikkelt de technologie verder. Net als Philips zelf beperkt het zich tot de businessmarkt – 3D zonder bril is nu eenmaal niet voor afbraakprijzen aan te bieden. Te denken valt aan bioscopen, casino's en beursinrichters. Binnen drie maanden belooft het te komen met 52 inch en 56 inch monitoren. Pas over een jaar of vier à vijf is de consumentenmarkt aan de beurt. Of Dimenco dan grote volumes gaat verkopen, is afwachten. Toshiba heeft bijvoorbeeld op de IFA ook zijn variant van brilloze 3D aangekondigd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Autostereoscopie

Het is even een bek vol, maar de techniek die Dimenco als Wowvx aanbiedt, valt onder de noemer autostereoscopie. Gewoon stereobeeld bestaat in de regel uit twee beelden, die iets van elkaar geschoven zijn. Door met een brilletje te zorgen dat elk beeld een ander oog bereikt, ontstaat de diepte. De displays van Dimenco zijn in feite gewone HD-schermen, met een extra laag speciale micro-lensjes. Die laten het beeld onder verschillende hoeken door. Omdat ook elk oog zijn eigen kijkhoek heeft, bereikt elk oog een iets verschoven beeld. Nog een voordeel: bij deze techniek is het ook mogelijk 'om het beeld heen te lopen': naarmate de kijker zich verplaatst, verandert ook het beeld.