Joris van Zoelen onderzocht tussen 2005 en 2008 met Mantion de verandersnelheid van bedrijven. Dat is nog steeds een tergend langzaam proces.
Waarom duurt het zo lang?
Management teams zijn vooral veel tijd kwijt aan allerlei ‘no-no's' zoals brandjes blussen, stapels papierwerk en e-mails. Ze zijn gefrustreerd dat ze steeds achter de wagen aanhobbelen. Ze reageren vaak alleen nog maar op de markt, in plaats van dat ze de markt leiden.
Kunnen we wel sneller veranderen?
Bedrijven zijn wel gewend om binnen 3 maanden een grote marketingcampagne op te zetten of een nieuw product te lanceren, terwijl een cultuuromslag 3 jaar duurt. Dat strookt niet met elkaar. Vaak wordt aangenomen dat mensen ‘moeite hebben met veranderingen'- ook in boardrooms. Onzin! Daar ben ik het fundamenteel mee oneens. Als we het ‘ontwikkelen' noemen in plaats van ‘veranderen', willen mensen ineens wél. Zo'n cultuuromslag kan plaatsvinden in 1 jaar in plaats van 3.
Wat kunnen managers doen?
Managers vervullen een cruciale rol tussen het beleid van het mt en de implementatie op de werkvloer. Wat daar uiteindelijk aankomt is door ruis vaak nog maar een slap aftreksel van wat boven is bedacht. Zeg vooral niet: ‘vanaf nu gaan we alles anders doen'. Maar: ‘dit gaat goed, en op deze gebieden kunnen we nog veel beter worden'. (
Lees meer op www.mt.nl/bladextra