Retro en elektro zijn dé trends in de autobranche van 2009. Ze komen samen in de nieuwe Trabant, die deze maand in Frankfurt wordt gelanceerd
Het moet welhaast het toppunt van Ostalgie zijn. Jarenlang verguisd als vervuilend communistenvehikel, nu ineens cool as ever. Van alle nieuwe automodellen die worden gepresenteerd op de internationale autobeurs van Frankfurt, vanaf 19 september, maakt de New Trabi op voorhand de meeste tongen los.
De nieuwe versie van de klassieker past natuurlijk naadloos in de retrotrend, die eerder al bijvoorbeeld een New Beetle, een aan de huidige tijd aangepaste Mini en een gepimpte Fiat 500 opleverde. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de al jaren rondzingende geruchten over een nieuwe 2CV.
Maar er is meer aan de hand met de nieuwe Trabant. De eens zo vervuilende tweetaktmotor is nu ineens schoner dan schoon, want elektrisch. Na een dag in het stopcontact zou je er zo 250 kilometer mee moeten kunnen rijden, zonder één grammetje CO2 de lucht in te blazen.
Wilt u er meteen één hebben? We vragen even uw geduld. Pas na de autosalon van Frankfurt zal blijken óf en wanneer de nieuwe Trabi op de weg komt. Niet alleen moet het publiek de auto willen kopen, er wordt ook nog gezocht naar een kapitaalkrachtige investeerder. Als alles meezit, kan de productie echter in 2012 beginnen.