Duurzaamheid bereikt het dak. Troelstra & De Vries, al bijna 80 jaar actief in dakrollen, verwerkt daar nu een mineraal in dat CO2 kan absorberen. En passant boren ze zo een grote markt aan.
"Laat ik eerlijk zijn", zegt Leo Hoekstra. "Wat wij doen is niet wereldschokkend. We zullen er niet het klimaatprobleem mee oplossen. Maar alle beetjes helpen. En het is de massa die het moet doen."
En die massa, die moet de komende maanden gaan komen voor Troelstra & De Vries, de dakrolspecialist waar Hoekstra de scepter zwaait. Het bedrijf kwam in juni op de markt met ProClimate, een dakbedekking die – de naam zegt het al – bedoeld is om een halt toe te roepen aan de klimaatverandering. De fijne kneep zit ‘m in de toepassing van olivijn, een mineraal dat in staat is om CO2 te neutraliseren. Leg olivijn op je dak en je haalt als het ware de CO2 zo uit de lucht. "Je kunt zo'n 20 tot 25 jaar vooruit met olivijn", legt Hoekstra uit. "Dan is het chemisch opgereageerd. De truc is om die levensduur parallel te laten lopen met de levensduur van een dakbaan."
Het idee is oorspronkelijk afkomstig van Edwin Wiepking, eigenaar van Topdak uit Zwaagdijk. Hij deed eerst zelf onderzoek en riep vervolgens de hulp in van emeritus hoogleraar Olaf Schuiling, de erkende autoriteit op olivijngebied. Na een jaar plannenmakerij kwam Troelstra & De Vries in beeld als producent. Hoekstra hapte meteen toe. "We vroegen ons al langer af: kunnen we iets met de totale bewustwording rondom duurzaamheid van de laatste jaren? Technisch is dit voor ons niet erg moeilijk. Dus het kwam ineens allemaal mooi samen."
De dakrollenfabrikant telt in het Friese IJlst zo'n 40 medewerkers, maar is daarnaast onderdeel van een Frans moederbedrijf, waar in totaal zo'n 3.000 mensen emplooi vinden. Hoekstra denkt zo een grote vraag aan te kunnen. "Tegen geringe meerkosten kunnen bouwers nu een dak krijgen dat CO2 kan absorberen. Dat spreekt aan. Allerlei organisaties, bijvoorbeeld woningbouwverenigingen en overheden, hebben CO2-verplichtingen op zich genomen. Het hele pakket van dubbel glas, spaarlampen en andere energiebesparing hebben ze vaak al gehad. Dan komt dit al snel in beeld."
Sinds de introductie in juni heeft het bedrijf zo'n 10 tot 15 duizend vierkante meter olivijndakrollen verkocht, schat Hoekstra. "Maar daar zat de vakantie tussen." Wetende dat in Nederland jaarlijks 20 tot 24 miljoen vierkante meter dak wordt verlegd, is er dus nog een wereld te winnen. "Het begint nu een beetje een vlucht te nemen", zegt de directeur dan ook hoopvol.