Een beetje manager vergadert al gauw zo’n zes weken per jaar. Hoe leveren al die uren ook nog wat op?
1. Bereid je voor
Klinkt als een cliché, maar is het niet. Vergader nooit ‘omdat het maandag is’, maar stel altijd een vergaderdoel en maak dat iedereen bekend, ook tijdens de vergadering. Ook belangrijk: wissel argumenten en ideeën, geen informatie. Om kennis te delen, hoef je niet samen in een ruimte te zitten.
2. Plan slim
Agendeer zodanig dat de groep gaandeweg kleiner kan worden. Jouw punt gehad? Aan het werk maar weer! Kijk ook naar het tijdstip: om 10.00 beginnen betekent feitelijk doorgaan tot de lunch. Om 11.00 beginnen ook. Scheelt toch weer een uur. Wacht ook niet op laatkomers, dat verspilt de tijd van diegenen die op tijd zijn en houdt een cultuur in stand. Begin gewoon.
3. Stel een vraag
Waak voor uitwijdingen. Stel liever een centrale vraag en kom daar steeds bij terug. Is de vraag beantwoord? Rond dan af: wie doet wat wanneer en hoe? Ook fijn voor de notulist. En dan: volgende punt! Zo bent u eigenlijk altijd binnen het uur klaar.
4. Lees ook:
-
Effectief vergaderen? Stoelen weg!
- Vergaderen à la Dell
-
Minder vergaderen, het kan
- De ergste vergadertijgers
Ook interessant
– het boek 'Resultaatgericht vergaderen' (oud top 10)
– de training Delta denken en bezoek ook het gratis seminar Coach jezelf naar succes voor managers.
>> Dit artikel komt uit de laatst verschenen editie van MT. Bestel het magazine online <<