Beslist u altijd en alles op gevoel? Klinkt stoer, maar in de praktijk is een stapsgewijze besluitvorming echt handiger.
1. Wat is het probleem?
Gek genoeg een stap die vaak vergeten wordt. De oplossing: formuleer het probleem drie keer als waarom. Waarom blijven klanten weg? Waarom is ons product slecht? Waarom kan dat niet anders?
2. Praat
Vooral met mensen dichtbij het probleem. Zij kennen het als geen ander. En praat met mensen verderaf om oplossingen te bedenken. Benoem het probleem ook als zodanig. Het is geen ‘kans’, geen ‘uitdaging’, het is iets wat moet worden aangepakt. Stel hierna de lijst met criteria op waaraan de oplossing moet voldoen.
3. Argumenteer
Redeneer niet naar een besluit toe, maar weeg af, via bijvoorbeeld een scoringsmatrix, een besluitboom, of PMI: plus, min, implicaties. Vergeet hierbij ook de 0-optie niet: wat gebeurt er als we niets doen?
4. Voorkom plop-besluiten
Iemand zegt tijdens de vergadering: ‘zullen we het zo doen?’. De rest roept: ‘Ja, goed idee!’ Gebeurt het dan ook? Nee, natuurlijk. Neem een besluit altijd expliciet (ook als je besluit niets te besluiten) en maak iemand er daarna eigenaar van. En besef: het kan altijd beter. Maar het kan niet altijd zo goed als je graag zou willen.
5. Lees verder
- Minder vergaderen, het kan
- Kom met problemen, niet met oplossingen
- Met deze eigenschappen haal je de top
-
Beslissen doe je zo