Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Spamverbod geen oplossing voor probleem

Het spamverbod dat vandaag ingaat lost het spamprobleem niet op. De afgelopen weken zorgde het zelfs voor een extra irritante spamgolf bij bedrijven.

Samen met het 'bel mij niet'-register vormen de spamverboden voor B2C en B2B het strijdplan waarmee staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken een 'stukje rust voor de mensen' tracht te creëren. Een sympathiek plan, zo op het eerste oog.

Maar zoals dat wel vaker gaat met sympathieke plannen, kleven ook hier nog wel nadelen aan. Het belregister vraagt vooral om betere manieren om consumenten op producten te wijzen. Dankzij de mogelijkheden die internet biedt moet dat op termijn niet zo'n probleem zijn, al zal menig callcenter de klappen van dit register gaan voelen.

Spamgolf
Het spamverbod is echter weer een andere zaak. Ironisch genoeg werden bedrijven de afgelopen weken getrakteerd op een lading ongewenste mail waar je u tegen zegt. Ook onze inboxen stroomden vol met honderden mails met het verzoek aan te geven of we de nieuwsberichten van diverse pr-bureaus nog wilden ontvangen. Om op al die berichten te reageren is tijdrovend. En hoewel negentig procent van alle mail die we ontvangen zeker ongewenst is, komt de overige tien procent van dezelfde adressen die ons de andere negentig procent sturen. Eigenlijk kunnen of willen we dus nergens 'nee' op zeggen.

Tijdelijke aard
Goed, we – en naar verwachting u ook – heeft er een hele kluif aan, maar dat is van tijdelijke aard. Belangrijker is het feit dat de nieuwe wetgeving bedrijven, consumenten en providers niet van de spamproblematiek afhelpt. Dat zegt branchevereniging DDMA namens de direct marketing industrie: "Spam is een wereldwijd probleem. Zolang nog ongeveer 95 procent van het spamverkeer uit het buitenland komt, krijg je de grote bulk aan ongevraagde e-mail nog steeds binnen", stelt een woordvoerster van de DDMA. Zolang het verbod alleen voor Nederland geldt, zal het probleem blijven, verwacht de DDMA.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Einde telemarketing?
Het bel-me-nietregister, ook actief vanaf 1 oktober, stuit eveneens op verontwaardiging. Een woordvoerder van de Stichting Consumentenlijn Telemarketing verwacht dat bedrijven wel naar alternatieven voor telemarketing gaan zoeken, zoals huis-aan-huis-bezoeken en advertenties. "Ze moeten andere manieren gaan vinden om consumenten ongevraagd te blijven benaderen, anders is er geen bedrijf te runnen."