Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sony e-reader in het nieuw

De eerste e-Reader onder de 100 dollar is al opgedoken, maar Sony blijft lekker aan de bovenkant van de markt actief. Binnenkort komt het met drie fraaie en technisch geavanceerde lezers op de markt.

 

Als we helemaal vanaf het begin tellen, is het alweer de derde generatie waar Sony nu mee komt. Het drietal is voorzien van het nieuwste scherm van E-Ink, voortaan telkens met een aanraakgevoelige laag – bijna verplicht voor draagbare gadgets.  Tot nu toe moest de Pocket Edition met zijn bescheiden 5 inch schermpje ontberen.

179 dollar

Het grotere model met 6 inch scherm blijft desondanks de Touch Edition heten. Beide zijn al een tijdje in Nederland verkrijgbaar (Bol.com doet er goede zaken mee). De grote broer Daily Edition, met een scherm van 7 inch, wi-fi én 3G aan boord, was dat niet. Of de krantenlezer naar ons land komt, en wat de prijzen voor de verbeterde lezers worden, is nog niet bekend. In de VS krijgen de Sony's prijzen mee van 179 dollar (Pocket, in roze en zilver),  229 dollar (Touch, in zwart en rood) en 299 dollar (Daily).

Kindle-killer?

Het interessante van de Sony-introductie is, dat de Japanners zich ermee proberen te onttrekken aan de prijsoorlog die woedt in e-Readerland. De afgelopen maanden haalden Amazon, Barnes & Noble en ook Sony vele tientjes van hun e-Readerprijzen af. De populaire Amazon Kindle werd bijvoorbeeld 46 procent goedkoper, en kost nu 139 dollar. De vanafprijzen van de nieuwe Sony's moeten dan ook met een korreltje zout worden genomen: het kan niet lang duren, of de tientjes vliegen er opnieuw vanaf.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Oud papier

Daarmee dreigt het relatief nieuwe product e-Reader de weg te gaan van alle consumentenelektronica: razendsnel verwordt alles tot bulkartikel, waarna er voor aanbieders weinig anders opzit dan te concurreren op prijs. Een voorlopig dieptepunt werd deze week alvast bereikt: in de VS belooft boekhandel Borders voor de Kerst een lezer van Kobo aan te bieden voor 99 dollar. Jammer voor de hardwareboeren, maar de prijs van een Reader gaat richting die van oud papier. En dat kan alleen maar goed zijn voor de grootste leveranciers van oud papier: de gedrukte media. Die kunnen de e-Reader nu eindelijk inzetten voor het doel waarvoor hij gemaakt lijkt: gratis weggeven bij een abonnementje.