Werkzoekenden solliciteren het liefst via e-mail. De afgelopen twee jaar is de populariteit van de laagdrempelige mail "spectaculair" gestegen.
Dat concludeert StepStone op basis van een vergelijkend onderzoek. Meer dan de helft van de Nederlanders kiest het liefst de e-mail. Online sollicitatieformulieren staan op de tweede plaats. Samen goed voor ruim tachtig procent.
Post
De traditionele sollicitatiebrief per post verdwijnt steeds meer naar de achtergrond. Nu doet nog acht procent van de mensen dat, tegenover ongeveer vijftien procent twee jaar terug. De telefonische sollicitatie is nog minder populair dan de postvariant. De resultaten noemt de carrieresite niet "verbazingwekkend". Online naar vacatures speuren op carrieresites wint namelijk aan populariteit, waarbij printadvertenties terrein verliezen.
Inspelen
Het ene bedrijf speelt beter in op die kentering dan het andere. Beheerder van ons landelijk elektriciteitsnetwerk TenneT deed dat in 2008 het beste. Daarmee volgt het Reed Business op, die de prijs van Digitaal-Werven in 2007 won. Voor de wedstrijd onderzocht de site 350 organisaties op hun complete online sollicitatieproces.
Sfeer proeven
TenneT wint omdat het op de site echte verhalen van echte mensen vertelt, inclusief fotoboek. Ook de ‘sfeer proeven' video en het sportprogramma als secundaire arbeidsvoorwaarde sprongen er volgens Digitaal-Werven uit. Internetbureau Tam Tam krijgt een eervolle vermelding, omdat het bewijst dat ook kleine bedrijven met een klein budget een goede sollicitatie-ervaring op internet kunnen bieden.