Is die keurige sollicitant in dat nette pakje tegenover u wel zo braaf en veelbelovend? Gluur eens op zijn of haar profiel op Hyves en LinkedIn. U bent echt niet de enige die dat doet.
Volgens een onderzoek van CareerBuilder.nl bekijkt bijna dertig procent van de werkgevers de sociale netwerksites van de werknemer in spe. Nog eens zestien procent zegt dit in de toekomst te gaan doen. Met reden, zo blijkt.
Pikant
De werkgevers die zijn betrokken in het onderzoek hebben sollicitanten hier wel eens – terecht? – op afgewezen. Zij betrapten de kandidaat bijvoorbeeld op leugens over kwalificaties en discriminerende uitlatingen over rassen, vrouwen óf vorige werkgevers. Foto's van een pilsje of pilletje te veel of een al te pikant tintje zetten de sollicitant ook ineens in een heel ander daglicht.
Beeld
"Sociale netwerkprofielen kunnen werkgevers een beter beeld geven van een kandidaat," zegt Wouter Goede, Managing Director van CareerBuilder.nl. "Werkgevers bekijken sociale netwerkprofielen niet alleen zodat ze kandidaten kunnen wegstrepen. Vaak willen ze meer te weten komen over het verleden van de kandidaat en hoe het is om met die persoon te werken."
Werven
Ook worden de netwerksites steeds vaker ingezet als manier om personeel te vinden: een op de vijf werkgevers doet dit al. Nog eens twaalf procent is van plan dit in de toekomst te gaan doen.