Managers vinden de soft skills even belangrijk als de hard skills. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Project Support van WIN Project Assistants.
Minder ervaren managers gaan meer af op de hard skills dan managers boven de 35 jaar. Verder let de overheidsbranche verhoudingsgewijs meer op de soft skills dan andere branches. Uit het onderzoek komt naar voren dat projectmanagers als belangrijkste skills voor de ideale projectassistent de soft skills (51,5 procent) net iets vaker noemen dan de hard skills (48,5 procent). De meest genoemde skills zijn proactiviteit (12,2 procent), plannen (10,0 procent), communicatief vaardig (8,9 procent) en daadkracht (5,7 procent).
Leeftijd
De belangrijkste taak van een projectassistent is ervoor zorgen dat de projectmanager zich kan focussen op zijn kerntaken, blijkt uit het onderzoek. "Doordat de projectassistent met iedereen in het project feeling moet houden is het niet verwonderlijk dat de soft skills steeds meer op waarde worden geschat", aldus Marko van Keulen, Commercieel Manager bij WIN. Wel is er verschil tussen ervaren en minder ervaren managers. Voor de ondervraagden in de leeftijdscategorie 36 tot 45 jaar staat een soft skill bovenaan het verlanglijstje (proactief, 14 procent). Bij de ondervraagden onder de 35 jaar is dit een hard skill (plannen, 14 procent).
Softe overheid
Het beeld van de overheidssector (overheid/semi-overheid/ non-profit), blijft bij de resultaten uit dit onderzoek overeind. In de top drie van belangrijkste skills van een projectassistent staan enkel soft skills terwijl in de zakelijke dienstverlening in verhouding meer gekeken wordt naar hard skills.De overeenkomst is echter dat zowel in de zakelijke dienstverlening als bij de overheid proactiviteit als belangrijkste skill voor een projectassistent wordt geacht. Daarna wijkt het lijstje uiteen: in de zakelijke dienstverlening volgt een aantal hard skills: plannen, bewaken van de actielijst, maken rapportages en notulen. Terwijl in de top drie bij de overheid enkel soft skills staan: proactief, dienstverlenend, communicatief.
Onderzoek
De ondervraagden kregen een lijst met in totaal 20 soft en hard skills voorgelegd. ‘Soft' skills zijn de meer sociale en persoonlijke vaardigheden als proactiviteit en daadkracht. ‘Hard' zijn skills als plannen, beheer van het projectdossier en het maken van rapportages en notulen: de wat technischer vaardigheden.
Kijk voor het laatste nieuws uit uw vakgebied op nieuws.mt.nl.