Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Slechte voorbereiding oorzaak mislukte overname”

Uit een studie van The Conference Board blijkt dat managementteams bij fusies en overnames onvoldoende tijd en aandacht geven aan wat wel en niet goed ging in het verleden. Jurgen van Breukelen, fusie & overname specialist en voorzitter van KPMG Corporate Finance: “Strategische partijen kunnen veel leren van private equity partijen.”

De huidige strijd rond ABN Amro bevestigt het nog maar eens: fusies en overnames zijn ingewikkeld en tijdrovend. The Conference Board concludeerde dat een blik op het verleden in dit geval leerzaam kan zijn voor managementteams. Volgens Jurgen van Breukelen, fusie & overname specialist en voorzitter van KPMG Corporate Finance, kan er veel fout gaan bij fusies en overnames. “Je kunt het lijstje zo lang maken als je wilt.”

De twee belangrijkste oorzaken van een mislukte fusie of overname zijn een slechte voorbereiding en het overschatten van synergie, zegt Van Breukelen. “Als je pas later gaat nadenken over een concrete planning en de integratie ná de transactie, verlies je tijd. Er is meer dan alleen het sluiten van de deal. Het heeft met onervarenheid te maken, maar vooral met voorbereiding.”

Succesformule
Het tweede punt, het overschatten van synergie, is sterk verbonden met voorgenoemde oorzaak. “Bij mislukte overnames wordt de synergie vertaald in de overnameprijs, maar vervolgens niet of te laat gerealiseerd. De markt is op dit moment erg competitief en met al het private equity geweld dat plaatsvindt, moet je best ver gaan in termen van prijs. Financiële investeerders en private equity fondsen hebben veel bancair vermogen, strategische partijen minder en zij moeten dus een stuk synergie weggeven. In dat geval moet je wel helder voor ogen hebben wat de waarde van de synergie is en hoe deze te realiseren valt.”

Wat dat betreft kunnen strategische partijen nog veel leren van private equity partijen, zegt Van Breukelen. “Daar is het aan- en verkopen van ondernemingen het belangrijkste speerpunt. Ze zijn er erg goed in het vroegtijdig identificeren van waarde, het zien van toekomstige voordelen en het gedegen executeren van acties. Eigenlijk is het vreemd dat er nog fouten worden gemaakt tijdens overnames en fusies. Op basis van de punten die ik noem zie je een duidelijk verschil tussen succesvolle en niet succesvolle bedrijven. Ondernemingen met een bepaalde succesformule van integreren zie je dan ook duidelijk winnen bij overnames en fusies.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waarom ‘bleisure’ de nieuwe norm is voor zakenreizigers

In samenwerking met Pillows Hotels - Wie op zakenreis gaat, combineert steeds vaker business met leisure. Die combinatie, door de toeristenindustrie wat onhandig 'bleisure' gedoopt, biedt kansen voor de aanbieders in die sector.

pillows hotel zwolle
Pillows Hotel in Zwolle.

Bleisure, waarbij zakenreizigers werk en plezier combineren, mag een opvallende trend genoemd worden en belooft een belangrijke rol te gaan spelen in het zakenreissegment. Meer dan tachtig procent van de zakenreizigers maakte het afgelopen jaar een bleisure-reis, wijst onderzoek uit.

Volgens dataplatform Statista wordt de waarde van de wereldwijde bleisure-toerismemarkt geschat op 594 miljard dollar (cijfers 2023). Met een geprognosticeerde groei tot 3,5 biljoen dollar in 2033.

Alles in huis

Pillows Hotels – bekend om haar elegante design, oog voor detail en hooggewaardeerde restaurants – is al jaren bekend met de trend. De hotelcollectie met zes hotels in Nederland en België in de vier- en vijfsterrencategorie, waaronder Amsterdam, Brussel en Gent, ziet de afgelopen jaren een groeiend aantal bleisure-reizigers.

Marcel Reijnen, general manager van Pillows Hotels in Gent in België ziet steeds meer zakenreizigers die hun verblijf verlengen met gezin of partner. ‘Daarom verzorgen we vaker activiteiten, workshops en ervaringen, tijdens of na de zakelijke reis. Want naast gratis wifi – nog altijd de belangrijkste voorziening – wil je je gasten in de watten leggen.’

Culturele ervaringen

Voorbeelden daarvan zijn de meetingsalons en de wellnessfaciliteiten in de verschillende Pillows-vestigingen. De gunstige ligging brengt zowel zakelijke verplichtingen als culturele ervaringen binnen handbereik.

‘Werk en ontspanning gaan bij ons perfect samen’, zegt Reijnen. ‘Daarom zorgen we voor mooi vormgegeven salons, moderne technologie, comfortabele stoelen en lunches, borrels en diners van hoog niveau. Ook verzorgen we verschillende activiteiten, zoals wijnproeverijen, private dining en stadstours.’

Loes Dingemans, ceo van Pillows Hotels, focust zich al op bleisure voordat de term überhaupt bestond. ‘Pillows Hotels is ontstaan vanuit de filosofie dat alles draait om genieten en kwaliteit, ongeacht het type gast’ , stelt Dingemans. ‘Een zakelijke gast mag ook genieten tijdens een zakelijke trip. Ik denk dat dat alleen maar goed is voor het resultaat.’

Dingemans is dan ook blij met de groeiende trend. ‘Ik zie regelmatig gasten vol inspiratie hun dag afsluiten met collega’s, om ze vervolgens te zien genieten in onze restaurants met hun partner. Ik vind het fantastisch dat we zoiets mogen betekenen voor iemand.’

Betere werk-privébalans

Onderzoek onderbouwt de zienswijze van Dingemans. Volgens National Car Rental ervaren werknemers die een zakelijke reis combineren met leisure een betere werk-privébalans dan werknemers die dat niet doen. Uit onderzoek van travelplatform TravelPerk blijkt dat bij 34 procent van de ondervraagde zakenreizigers hun meest innovatieve ideeën tijdens een zakenreis zijn ontstaan.

Dingemans: ‘Een bleisure-reis betekent dus niet alleen tevreden medewerkers, maar ook direct voordeel in termen van productiviteit, innovatie en creativiteit, wat weer bijdraagt aan betere werkprestaties.’

Continu aanpassen

De mix van business en leisure vraagt om een andere gastbenadering in hotels. ‘Het Pillows-team is erop getraind continu te anticiperen op de veranderende behoefte van de gast’, vertelt Dingemans. ‘Wil je een snelle sandwichlunch en weer door, of juist groots uitpakken met fine dining? Wil je na een lange dag direct inchecken of heb je tijd om met je partner te genieten van een glas bubbels? We zijn continu bezig met wat de gast nu en later nodig heeft.’

Dus, reis jij voor business of leisure? Voor je eigen carrière en bedrijf doe je er goed aan jezelf ontspanning te gunnen tijdens een zakelijke reis. Ook Reijnen en Dingemans zien bleisure-reizen als een must.

Dingemans: ‘Het komt regelmatig voor dat een gast bij ons eindelijk goed geslapen heeft en onze kussens of zelfs het bed bestelt voor thuis. Waardevoller dan dat kan een bleisure-reis toch niet worden?’