Philips verraste maandag met een beter dan verwacht begin van 2012. Dat hadden de aandeelhouders ook wel verdiend, na drie winstwaarschuwingen op rij. Voor de rest van het jaar blijft Frans van Houten toch erg voorzichtig.
Helemaal niet slecht, de cijfers van Philips. Onder de streep een kwartaalwinst die van 138 naar 249 miljoen euro steeg, terwijl analisten hadden gerekend op 184 miljoen euro. Belangrijker nog was dat de omzet weer groeide, met 4 procent tot 5,6 miljard euro en dat dit een EBITA-resultaat (dus voor rentelasten, belastingen en amortisatie) opleverde van 552 miljoen.
Dat komt overeen met 9,8 procent van de omzet. Dit komt aardig in de buurt van het doel dat Van Houten zichzelf stelt voor 2013: een EBITA van tussen de 10 en 12 procent van de omzet. Maar als de EBITA wordt geschoond van eenmalige klappers zoals de verkoop van Senseo, die 160 miljoen boekwinst opleverde, en reorganisatielasten dan zakt dit cijfer weer terug tot 7,6 procent.
Healthcare topper
De groei kwam, en dat was eigenlijk de aangenaamste verrassing, deels van de divisie Healthcare. De omzet groeide daar 9 procent (in 'groeianden' zelfs 27 procent), de EBITA-marge kwam uit boven de 10 procent en de orderintake was een stuk gezonder dan verwacht. Dat wil zeggen: in Europa lijkt de dramatische terugval in de bestellingen bijna ten einde, Amerika gaf weer groei te zien, maar in opkomende landen is de medische apparatuur bij wijze van spreken niet aan te slepen. De nieuwe heatthcare-baas Deborah DiSanzo maakt zo te zien een vliegende start.
Consumer Lifestyle krimpt
Bij Consumer Lifestyle drukte, wat voorheen Consumer Electronics heette, de resultaten bij de huishoudelijke apparatuur flink, met als uitkomst een krimp van 1 procent. Eenmalige baten joegen de EBITA-marge wel naar een ouderwetse 20,1 procent. De televisies spelen overigens geen enkele rol meer in de resultaten. Niet voor niets kwam Van Houten vanochtend woorden tekort om uit te drukken hoe opgelucht hij is met het op afstand zetten van de televisietak via de deal met de Taiwan-Chinezen van TPV. De resultaten van de joint venture komen voortaan terug bij 'Discontinued operations', waar ze voor een nettoverlies van 33 miljoen zorgden.
LED's stralen niet overal
Bij Lighting zag het kwartaal er ook niet heel beroerd uit, in aanmerking genomen dat de verkopen daar voor een groot deel afhankelijk zijn van de bouwmarkten. De omzet steeg ondanks de crisis nog met 2 procent. Wel alamerend: de omzetgroei van een procent of 5 bij alle activiteiten werd deels tenietgedaan door een omzetdaling bij Lumileds, het onderdeel dat de LED-lampen maakt. Desondanks groeide de LED-gebaseerde omzet bij heel Lighting met 22 procent: LED's zijn inmiddels goed voor 16 procent van de afzet. Een opvallende discrepantie, die begint te lijken op de dynamiek in de halfgeleidermarkt. En dat is geen toeval; LEDs zijn immers halfgeleiders. Lumileds bezorgt Philips al een paar jaar kopzorgen. Na afschrijvingen op de dochter mislukte in 2009 al een poging om Lumileds te verkopen aan chipbakker TSMC. Al met al was de EBITA-marge van 3 procent bij Lighting niets om vrolijk van te worden: een jaar geleden lag die marge nog boven de 10 procent. Werk aan de winkel dus, voor de nieuwe licht-baas Eric Rondolat.
Senseo en campus verkocht
Eenmalige klappers waren de verkoop van Philips' helft van de merkrechten op Senseo aan partner Sara Lee. De koffiebrander betaalde 170 miljoen en dat leverde maar liefst een boekwinst op van 160 miljoen euro. Natuurlijk was er ook de vastgoeddeal rond de High Tech Campus in Eindhoven: bezige bij Marcel Boekhoorn liet zijn gratis krant De Pers vallen om de huisbaas van Philips Research en andere slimme bedrijven te worden. Philips boekt dit kwartaal een winst van 37 miljoen op die deal en smeert nog eens 27 miljoen uit over de komende periode. Boekhoorn en de zijnen werden dit kwartaal 373 miljoen lichter door de deal, terwijl ze op termijn nog 52 miljoen moeten overmaken.
Kostenprogramma
Maar Van Houtens kostenprogramma onder de vlag van Accelerate! loopt ook op volle toeren en droeg in het eerste kwartaal 37 miljoen euro bij. De rest van 2012 moet die besparing nog oplopen tot 400 miljoen, dus voorlopig is er werk aan de winkel. Van Houten heeft zijn top 200 door de mangel laten halen door trainers die een vooral ondernemender bedrijfscultuur erin moeten stampen. Van Houten beweert dat het besluit om ook lager in de organisatie meer mensen af te rekenen op resultaat al vruchten heeft afgeworpen.
2012: voorzichtig
Philips blijft voor de rest van 2012 sowieso voorzichtig. Van Houten: "Vooral vanwege de onzekerheden in Europa, met name rond de gezondheids- en bouwmarkten daar, en de vertragende mondiale economische groei. De resultaten zullen dit jaar beïnvloed worden door eenmalige investeringen en reorganisatielasten." Ondanks deze posten rekent hij in de tweede helft van 2012 op verbetering van de onderliggende operationele marge.
Op deze Philips-video licht Van Houten de resultaten toe:
Lees ook:
-
Philips nieuwe topvrouw
-
Kan Van Houten Philips laten groeien?
- Verloren zoon terug als Philips-ceo
- Philips gaat enorm snijden in de kosten
- Hoe Philips zichzelf heruitvindt