Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Schoenen maken de manager

Expressieloze gezichten en hoge voorhoofden die met vleermuizenbloed, as van egels en slakkenslijm werden geharst, gepolijst en gepoederd. Zo onderscheidde de bestuurder zich in de middeleeuwen van de massa. In onze eeuw getuigen maatpakken van de gang opwaarts. En er zijn meer overeenkomsten. Stelt Erica Pach van Be-Your-Best.

Stilstand is achteruitgang, luidt het eeuwenoude gezegde. “De edelen die bleven vasthouden aan hun status, verloren op den duur,” vertelt Pach in haar workshop 'Zakelijk kledinggebruik op middeleeuwse wijze’. “Ook vroeger waren er innovatieve managers en bedrijven die de hiërarchie wilden doorbreken en profiteren van de goede zaken des levens. Zij begrepen dat om te overleven je niet alles bij het oude kunt houden.”

Vakbond
Ook in de middeleeuwen ontbrak het niet aan vakbonden. “In de gilden werden de salarissen geregeld en later zorgden gilden er ook voor dat ambachtslieden goed getraind werden. Zodoende bleven werknemers goed werk afleveren.” Dat is tegenwoordig weinig anders.

Emoties
Niet alles is sinds de middeleeuwen hetzelfde gebleven. Niemand zal een manager in zijn kantoor zien zitten huilen en publiekelijk in tranen uitbarsten is al helemaal uit den boze. “Nu wordt dat als emotioneel, zwak en onbeheerst gezien. Maar toen de twintigduizend ridders van Karel de Grote huilend van hun paard af stortten, was dat geen teken van zwakheid, maar maakte dit duidelijk dat er iets rampzaligs had plaatsgevonden. Huilende helden waren in die tijd zeker geen teken van zwakheid.”

Kledingstijl
“In de middeleeuwen was het verschil in klassen vooral te zien aan het stofgebruik en de verfijndheid van de kleding. Tegenwoordig lopen de meeste managers en directeuren in donkerdere en strengere pakken dan hun werknemers, vaak gepaard met duurdere kleding en accessoires.” Een andere overeenkomst is dat vrouwen nu steeds vaker in broekpak naar het werk gaan. “Door de gehele middeleeuwen kopieerden de vrouwen de mannenkleding, waarbij ze langzamerhand de vorm aanpasten aan het vrouwelijk beeld.”

Fris
De puntschoenen zijn bij ons net op hun retour, maar in de middeleeuwen was dit mode-item een statussymbool. “In 1363 bepaalde een wet in Engeland hoe lang de puntschoenen mochten zijn. De ‘gewone’ burger mocht maximaal 15 cm dragen, een heer 37,5 cm en de puntschoenen van edelen mochten maximaal 60 cm uitsteken.” De status was niet alleen van een afstand te zien, maar ook te ruiken: “Rond midden 1300 konden alleen de echte rijkelui het zich nog veroorloven om te baden. De rest van de bevolking was genoodzaakt om vies te zijn.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waarom ik als ceo zelf weer dingen maak (en jij dat misschien ook zou moeten)

Na jaren als ceo bij internationale organisaties koos Ineke Kooistra voor een nieuwe aanpak. Ze herontdekte het plezier van zelf maken – met moderne tools. 'Ik wil weer maker zijn, niet alleen beslisser.'

ceo ineke kooistra presentatie maken productiviteit

Gratefulness. Zo’n mooi woord. Ik gebruik het vaak. Omdat ik het elke dag voel – wanneer ik terugkijk, maar vooral als ik vooruit mag kijken.

Na jaren als ceo van internationale organisaties gewerkt te hebben, heb ik begin dit jaar een nieuwe stap gezet: ik ben ondernemer geworden. Ik heb twee bedrijven opgericht – en combineer die met energie, visie en plezier.

Enerzijds blijf ik actief als ceo binnen Intermanage – The Agency, waar ik als (interim-)ceo strategische en transformatie-opdrachten uitvoer voor internationale bedrijven. Anderzijds ben ik samen met mijn businesspartner Elbrich Batstra gestart met EliN Partners – een executive search firm met een vernieuwende aanpak waarbij onze beide achtergronden een enorme verrijking en kracht is als het gaat om leiders identificeren die daadwerkelijk verandering kunnen bewerkstelligen binnen organisaties.

En ja, dat combineren? Dat kan gewoon. Je mag de rollen die je vervult anders invullen, zolang je maar blijft werken met plezier, energie, toewijding – en vooral: slimmer en sneller.

Kritische zelfreflectie

Want daar wil ik het over hebben. Productiviteit. Dat waar we als leiders eindeloos op sturen. KPI’s scherper. Kosten omlaag. Output omhoog. Meer efficiëntie. Meer snelheid.

Maar wie vertelt de ceo eigenlijk dat hij of zij zelf ook slimmer moet werken? Weinig mensen. En dus ben ik het mezelf gaan vertellen.

Het afgelopen jaar heb ik er mijn persoonlijke challenge van gemaakt om vele AI-tools en productiviteitsapps die op mijn pad kwamen uit te proberen. Echt alles. Mijn Apple-abonnement zuchtte eronder, maar ik wilde weten wat er mogelijk is als je werk echt anders durft te organiseren.

Ik ben door al mijn taken gegaan. Wat doe ik zelf? Wat besteed ik uit? En – belangrijker – waarom eigenlijk? Niet: ‘Wie kan dit doen?’ maar: ‘Hoe kan ik dit anders doen?’

Creatieve controle

Het klassieke advies luidt: ‘Jouw tijd is kostbaar, daar heb je anderen voor.’ Maar misschien is het tijd om die balans te herzien. Als je kijkt hoeveel mensen er bezig zijn om jou als ceo draaiende te houden – van assistenten tot bureaus, van spindoctors tot presentatiegoeroes – dan kun je je afvragen: draagt dit bij aan mijn scherpte? Mijn wendbaarheid? Mijn creativiteit?

Ik wilde terug naar het zelf kunnen maken. Maar dan wel met de tools van nu.

Een paar voorbeelden van wat ik tegenwoordig gewoon zélf doe – sneller, slimmer én beter:

  • Presentaties? Tools als Beautiful.ai, Canva, Gamma.app of Tome helpen me om strak vormgegeven decks te maken – in mijn eigen stijl, mét AI-hulp.
  • Meetings plannen? Calendly, Reclaim.ai en Motion elimineren het eindeloze gemail en geven mijn agenda rust.
  • Notuleren of samenvatten? Read.ai, Fireflies.ai of Otter.ai luisteren mee en leveren direct een bruikbare samenvatting. Nauwkeurig, snel, klaar voor actie.
  • Website of content aanpassen? Met tools als Webflow, Framer of gewoon Mijndomein.nl pas ik in minuten mijn site aan. Zonder developer. Zonder stress.
  • E-mailbeheer? Tools zoals Superhuman, Shortwave, of AI-plugins als Flowrite of Gmail Smart Compose helpen me filteren, prioriteren en antwoorden met focus.
  • Schrijven en structureren? Met ChatGPT, Notion AI of Gork laat ik me inspireren, structureren, samenvatten en versnellen.

Allemaal tools die mij als ceo meer autonomie geven. Niet omdat ik alles zelf wil doen, maar omdat ik weer maker wil zijn. Niet alleen beslisser.

Oprecht contact

Tegelijkertijd zijn er ook dingen die ik altijd zelf blijf doen. Gewoon, omdat het persoonlijk is – en dat ook moet blijven.

Mijn columns, bijvoorbeeld. Die schrijf ik helemaal zelf, van begin tot eind. Pas als ik écht tevreden ben met de inhoud, en mezelf erin teruglees, laat ik er een AI-tool naar kijken voor stijl en taalfouten. Niet eerder. Want het is mijn stem. Mijn verhaal.

Ook berichten via LinkedIn of e-mails zijn bij mij altijd persoonlijk. Je zult me niet betrappen op een geautomatiseerd bericht met reminders (superirritant) – dat vind ik écht niet kunnen. Sterker nog: ik reageer er zelf ook nooit op. In mijn ogen moet contact tussen mensen altijd écht en oprecht blijven. Anders word je niet serieus genomen.

Jezelf opnieuw uitvinden

Het gaat niet om méér doen. Het gaat om anders doen. En vooral: om te ontdekken wat er gebeurt als je jezelf opnieuw uitvindt met de mogelijkheden van nu. Want hoe kun je van je team verwachten dat ze efficiënter, creatiever en innovatiever werken als jij zelf nog werkt met structuren en tools uit 2012?

Natuurlijk weet ik ook dat ondanks AI ik niet alles zo mooi en goed kan als de echte specialisten. Je moet weten tot hoever je kan gaan. Als het bijvoorbeeld om design gaat, dan zijn er toch mensen die hiervoor geboren zijn en het tien keer beter kunnen dan ik –en wellicht ook AI.

Ik ben dankbaar dat ik de ruimte heb genomen om hiermee te experimenteren. Dankbaar voor de technologie, maar vooral voor het inzicht dat échte productiviteit begint bij jezelf. Bij de top van jouw bedrijf.

Dus, beste ceo: wie spreekt jou eigenlijk aan op jouw productiviteit? Misschien is het tijd dat je die vraag zelf eens stelt.

Lees ook deze columns van Ineke Kooistra: